دوره 19، شماره 3 - ( مجله علمی پژوهان، بهار 1400 )                   جلد 19 شماره 3 صفحات 12-18 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- کارشناس ارشد، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
2- استادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه شاهد، تهران، ایران ، nahidtalebiir@yahoo.com
چکیده:   (233 مشاهده)
سابقه و هدف: سواد بدنی به معنی ظرفیت فرد برای داشتن سبک زندگی سالم و فعال بدنی است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثر یک برنامه فعالیت ورزشی منتخب بر سواد بدنی و ترکیب بدن دانش‌آموزان دختر مقطع ابتدایی مبتلا به اضافه‌وزن و چاقی بود.
مواد و روش‌‌ها: در این پژوهش نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و گروه کنترل، 30 نفر از دانش‌آموزان دختر مقطع ابتدایی  (7 تا 12سال) مبتلا به اضافه‌وزن و چاقی به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه 15 نفره تجربی و کنترل جایگزین شدند. گروه تجربی طی 12 جلسه یک ساعته به مدت 8 هفته به تمرین فعالیت ورزشی منتخب پرداختند. قبل و بعد از مداخله مقیاس پرسش‌نامه سواد بدنی توسط آزمودنی‌ها تکمیل و وضعیت ترکیب بدنی (قد، وزن، درصد چربی و درصد توده عضلانی) اندازه‌گیری شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون کوواریانس و t وابسته انجام شد.
یافته‌ها: نتایج پژوهش گویای افزایش معنادار سطح سواد بدنی و درصد توده عضلانی و کاهش معنادار وزن کل بدن، شاخص توده بدنی و درصد چربی آزمودنی‌هاست (05/0P).
نتیجه‌گیری: می‌توان چنین نتیجه گرفت که مداخله فعالیت ورزشی منتخب در بهبود سواد بدنی و ترکیب بدن دانش‌آموزان مؤثر بوده است.
متن کامل [PDF 775 kb]   (197 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: پزشکی و علوم بالینی
دریافت: 1400/3/24 | پذیرش: 1400/3/10 | انتشار: 1400/3/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.