Badri R, Nemati S, Hashemi T, Ebrahimi O. Schema-Based Instruction an Effective Approach to Word Problem Solving in Students with Specific Learning Disorders: A Review Study. Pajouhan Sci J 2021; 19 (3) :56-64
URL:
http://psj.umsha.ac.ir/article-1-726-fa.html
بدری رحیم، نعمتی شهروز، هاشمی تورج، ابراهیمی امید. آموزش مبتنی بر طرحواره رویکردی مؤثر در حل مسائل کلامی در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص: مطالعه مروری. مجله علمی پژوهان. 1400; 19 (3) :56-64
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-726-fa.html
1- استاد، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
2- دانشیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
3- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران ، omidebrahimi660@gmail.com
چکیده: (1192 مشاهده)
چکیده
سابقه و هدف: امروزه روشهای آموزش متفاوتی برای حل مسائل کلامی ارائه شده است. یکی از این روشهای جدید، آموزش مبتنی بر طرحواره است. هدف پژوهش حاضر معرفی ماهیت، مراحل، شواهد پژوهشی و اثربخشی آموزش حل مسائل کلامی مبتنی بر طرحواره بود.
مواد و روشها: این پژوهش از نوع مرور متون است. بهمنظور یافتن مطالعات و منابع مرتبط با عنوان پژوهش، با استفاده از کلیدواژهای طرحواره، آموزش مبتنی بر طرحواره، مسائل کلامی، مسائل داستانی و حل مسئله در پایگاههای اطلاعاتی Pubmed، Springer، Scopus، ProQuest، Elsevier، Science direct، Google Scholar، Magiran و SID عناوین و چکیده مقالات از سال 2009 تا 2019
بررسی شد.
یافتهها: بر اساس یافتهها، آموزش حل مسائل کلامی مبتنی بر طرحواره شامل چهار مرحله شناسایی ساختار مسئله، بازنمایی تصویری، حل مسئله و راهبردهای فراشناختی است که با ارتقای دانش مفهومی و رویهای، در افزایش عملکرد حل مسئله دانشآموزان دارای اختلال ریاضی مؤثر است.
نتیجهگیری: استفاده از طرحواره بهمنظور رفع ضعفهای موجود در روشهای آموزش حل مسائل کلامی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص با آسیب ریاضی ابداع شده است که برای معلمان، والدین و متخصصان اختلال یادگیری خاص کمککننده است.
واژگان کلیدی: اختلال یادگیری؛ حل مسئله؛ طرحواره
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
پزشکی و علوم بالینی دریافت: 1400/3/24 | پذیرش: 1400/3/10 | انتشار: 1400/3/10