دوره 19، شماره 4 - ( مجله علمی پژوهان، تابستان 1400 )                   جلد 19 شماره 4 صفحات 32-25 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی، گروه روان‌شناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
2- کارشناس ارشد مشاوره خانواده، گروه مشاوره، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
3- دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، گروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
4- کارشناس روان‌شناسی بالینی، گروه روان‌شناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
چکیده:   (1430 مشاهده)
سابقه و هدف: عوامل بسیاری در ارتقای سرسختی روان‌شناختی دانشجویان در دوران کرونا نقش دارند. هدف مطالعه حاضر تعیین نقش مقابله‌های مذهبی و هوش اخلاقی در پیش‌بینی سرسختی روان‌شناختی دانشجویان در دوران کرونا بود.
مواد و روش‌‌ها: مطالعه حاضر توصیفی-تحلیلی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشجویان دختر و پسر دانشکده پرستاری و مامایی شهر قائن در سال تحصیلی 1400-1399 بودند. درمجموع 180 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به مقیاس مقابله مذهبی پارگامنت و همکاران، هوش اخلاقی لنیک و کیل و سرسختی روان‌شناختی کیامرئی و همکاران به شیوه اجرای اینترنتی پاسخ دادند. برای تحلیل داده‌ها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به شیوه هم‌زمان با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 25 استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد رابطه بین مقابله‌ مذهبی مثبت و هوش اخلاقی با سرسختی روان‌شناختی مثبت و معنادار، اما رابطه بین مقابله‌ مذهبی منفی با سرسختی روان‌شناختی منفی و معنادار بود (0/01>P). همچنین مقابله‌های مذهبی و هوش اخلاقی 47/9 درصد از واریانس سرسختی روان‌شناختی را تبیین کردند.
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج می‌توان سرسختی روان‌شناختی دانشجویان را در دوران کرونا از طریق مقابله‌های مذهبی و هوش اخلاقی پیش‌بینی کرد. ازاین‌رو، درنظرگرفتن این دو متغیر در برنامه‌های آموزشی دانشجویان توصیه می‌شود.
متن کامل [PDF 971 kb]   (792 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: علوم بهداشتی
دریافت: 1400/6/15 | پذیرش: 1400/6/10 | انتشار: 1400/6/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.