دوره 20، شماره 3 - ( مجله علمی پژوهان، تابستان 1401 )                   جلد 20 شماره 3 صفحات 149-141 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: 162373856مورخ18/11/1399

XML English Abstract Print


1- کارشناس ارشد علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان، زاهدان، ایران
2- گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران ، n_nastie1354@ped.usb.ac.ir
چکیده:   (269 مشاهده)
سابقه و هدف: با شیوع کووید-۱۹، ترس و اضطراب از این بیماری در حال افزایش است و این ویروس پیامدهای روانی مختلفی برای افراد به دنبال داشته است. هدف از مطالعه‌ی حاضر، بررسی رابطه‌ی اضطراب کرونا ویروس با فاجعه‌‌پنداری، احساس تنهایی و حمایت تحصیلی بود.
مواد و روش‌‌ها: روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه‌ی آماری پژوهش تمامی دانش‌آموزان پایه‌ی سوم دوره‌ی دوم متوسطه‌ی زاهدان در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ بودند (۶۱۹۹ = n) که به شیوه‌ی نمونه‌گیری طبقه‌ای در دسترس، تعداد ۳۳۸ دانش‌آموز از طریق پرسش‌نامه‌های اضطراب کرونا ویروس، فاجعه‌‌پنداری، احساس تنهایی و حمایت تحصیلی مورد مطالعه قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی Pearson و رگرسیون گام به گام استفاده شد.
یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار متغیرها به این شرح بود: اضطراب کووید-۱۹ (۰/۷۵ = sd، ۲/۵۵ = mفاجعه‌پنداری (۰/۹۱ = sd، ۲/۵۷ = mاحساس تنهایی (۰/۶۳ = sd، ۲/۸۷ = m) و حمایت تحصیلی
(۰/۴۷ = sd، ۲/۶۶ = m). بین اضطراب کووید-۱۹با فاجعه‌‌پنداری (۰/۵۸۵ = rاحساس تنهایی (۰/۴۴۶ = r) و حمایت تحصیلی (۰/۵۰۷ = r) رابطه‌ی مثبت و معنیداری وجود داشت (۰/۰۱ < P). همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که مؤلفه‌های اضطراب کووید-۱۹ به ترتیب از توان پیش‌بینی ۳۴/۲، ۲۰/۱ و ۲۷/۵ درصد از واریانس‌های فاجعه‌پنداری، احساس تنهایی و حمایت تحصیلی برخوردار هستند.

نتیجه‌گیری: به مدیران و معلمان مدارس پیشنهاد می‌شود با ارائه‌ی آموزش‌های مجازی در زمینه‌ی بیماری کرونا، میزان اضطراب کووید-۱۹ و فاجعه‌پنداری آن را در دانش‌آموزان کاهش دهند. همچنین برگزاری کلاس‌های رفع اشکال به صورت حضوری و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برای ارائه‌ی حمایت‌های تحصیلی لازم به دانش‌آموزان پیشنهاد می‌گردد. برای کاهش احساس تنهایی دانش‌آموزان، اختصاص دادن وقت بیشتری از زندگی والدین به بچه‌ها و استفاده از فضای مجازی مدیریت شده می‌تواند مؤثر باشد.
متن کامل [PDF 687 kb]   (135 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی و روانپزشکی
دریافت: 1400/7/3 | پذیرش: 1400/7/17 | انتشار: 1401/6/19

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.