دوره 20، شماره 4 - ( مجله علمی پژوهان، پاییز 1401 )                   جلد 20 شماره 4 صفحات 249-242 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.LUMS.REC.1399.298


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Almasi S, Karimi S, Godarzi E. The Effect of Spark Motion Program and Music on Stereobehavior of Children with Autism Spectrum Disorder. Pajouhan Sci J 2022; 20 (4) :242-249
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-837-fa.html
الماسی سعیده، کریمی سمیه، گودرزی الهام. بررسی تاثیر برنامه ی حرکتی اسپارک و موسیقی بر رفتارهای کلیشه ای کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم. مجله علمی پژوهان. 1401; 20 (4) :242-249

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-837-fa.html


1- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشکده‌ی پرستاری بروجرد، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران ، almasi.s@lums.ac.ir
2- درمانگر و مدیر مرکز اوتیسم حکمت بروجرد، خرم آباد، ایران
3- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی تعیین‌کننده‌ی سلامت، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران
چکیده:   (757 مشاهده)
سابقه و هدف: حرکات کلیشه ای، یکی از علائم اصلی در کودکان مبتلا به اوتیسم می‌باشد و می‏تواند باعث اختلال در زندگی روزمره‌ی کودک شود. لذا مطالعه‌ی حاضر با هدف ارزیابی تأثیر برنامه‌ی حرکتی اسپارک (Spark) و موسیقی‌ بر رفتار کلیشه‌ای کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم انجام شد.
مواد و روش‌‌ها: این مطالعه یک پژوهش نیمه تجربی از نوع قبل و بعد بود. نمونه‌ی مورد مطالعه،۲۰ کودک ۵ تا ۱۲ سال دارای اختلال اوتیسم شهر بروجرد در سال ۱۳۹۹ بود که بر اساس معیارهای ورود وارد مطالعه شدند. ابتدا میزان رفتارهای کلیشه ‏ای توسط مقیاس (Gilliam Autism Rating Scale) GARS سنجیده شد. سپس مداخله شامل ۲۴ جلسه برنامه‌ی حرکتی اسپارک (Spark) به همراه موسیقی‌ به مدت ۸ هفته و هر هفته ۳ جلسه‌ی ۴۵ دقیقه‌ای انجام شد. مجدداً ابزار بلافاصله و یک ماه پس از مداخله تکمیل و نتایج به دست آمده با نتایج پیش‌آزمون مقایسه گردید.
یافته‌ها: بنابر آنالیز واریانس با اندازه‏ های تکراری، بین میانگین نمره‌ی رفتار کلیشه‏ ای قبل از مداخله، بلافاصله بعد از مداخله و یک ماه بعد از مداخله، تفاوت معنی‌دار آماری وجود داشت (۰/۰۰۰۱ = P،۱۲/۶ = (۱۹، ۱) F).
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که برنامه‌ی حرکتی اسپارک (Spark) و موسیقی می‌تواند در کاهش رفتارهای کلیشه‏ ای کودکان مبتلا به طیف اوتیسم مؤثر باشد. بنابراین با توجه به ساده، مؤثر و ارزان بودن این فعالیت‏ ها، توصیه می‌شود به عنوان راهکاری برای بهبود زندگی اجتماعی این کودکان توسط مربیان و خانواده استفاده شود.
متن کامل [PDF 474 kb]   (586 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: سایر
دریافت: 1400/8/28 | پذیرش: 1400/10/12 | انتشار: 1401/9/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2023 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb