دوره 20، شماره 4 - ( مجله علمی پژوهان، پاییز 1401 )                   جلد 20 شماره 4 صفحات 267-260 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.UMSHA.REC.1397.747


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mortazavi S S, Mortazavi Z, Safari M, Rahbar S, Asadi M R. Relationship between Musculoskeletal Disorder and School Bag Characteristics among Mentally Retarded Students. Pajouhan Sci J 2022; 20 (4) :260-267
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-869-fa.html
مرتضوی سعیده سادات، مرتضوی زهرا، صفری ملیحه، رهبر سولماز، اسدی محمدرضا. ارتباط اختلالات اسکلتی-عضلانی و مشخصات کیف مدرسه در دانش آموزان کم توان ذهنی. مجله علمی پژوهان. 1401; 20 (4) :260-267

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-869-fa.html


1- گروه کار درمانی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران
2- گروه گفتار درمانی، دانشکده‌ی علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
3- گروه آمار زیستی، دانشکده‌ی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
4- گروه فیزیوتراپی، دانشکده‌ی علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
5- گروه فیزیوتراپی، دانشکده‌ی علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، reza.asadi21@yahoo.com
چکیده:   (1253 مشاهده)
سابقه و هدف: اختلالات اسکلتی- عضلانی از شایعترین مشکلات دانش‌آموزان است که در صورت عدم پیشگیری و درمان منجر به اختلالات فیزیکی، روانی و اجتماعی می‌گردد. هدف از این مطالعه، ارتباط اختلالات اسکلتی- عضلانی و مشخصات کیف مدرسه در دانش‌آموزان کم توان ذهنی بود.
مواد و روش‌‌ها: این مطالعه‌ی مقطعی، با مشارکت ۳۳ دانش‌آموز کم توان ذهنی شهر همدان در سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ انجام شد. جهت جمع‌آوری داده‌ها، از پرسش‌نامه‌های جمعیت‌شناختی و اختلالات اسکلتی- عضلانی Nordic استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از آزمون‌های  Independent t-testو Chi-square استفاده گردید.
یافته‌ها: نتایج نشان داد، شیوع اختلالات اسکلتی- عضلانی در دانش‌آموزان کم توان ذهنی، ۵۴ درصد است و شایع‌ترین محل درد، در ۳۶ درصد آن‌ها درد شانه می‌باشد. ارتباط وزن کیف با جنسیت دانش‏آموزان کم توان ذهنی (۰/۰۰۶ = P) و تحصیلات مادران (۰/۰۱ = P) معنی‏دار بود. بین نوع کیف با درد اسکلتی- عضلانی ارتباط معنی‌داری مشاهده نشد (۰/۴۸ = P).
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج این مطالعه، تدوین برنامه‌های منظم درمانی و همکاری نزدیک متخصصین توان‌بخشی با معلمین و خانواده‌های این دانش‌آموزان ضروری است تا تشخیص و درمان به موقع انجام شود. همچنین نیاز به آموزش‌های لازم در زمینه‌ی ارگونومی به منظور سلامت دانش‌‌آموزان کم توان ذهنی باید مورد توجه قرار گیرد.
متن کامل [PDF 509 kb]   (328 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: توانبخشی
دریافت: 1400/10/8 | پذیرش: 1400/12/3 | انتشار: 1401/9/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2023 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb