Javaheri Mohamadi A, Keshavarz Afshar H, Bagherzadeh S. Relationship Between Emotional Self-Control, Alexithymia and Educational Emotional with Academic Burnout in Students with Learning Disorder. Pajouhan Sci J 2022; 20 (1) :57-63
URL:
http://psj.umsha.ac.ir/article-1-904-fa.html
جواهری محمدی عباس، کشاورز افشار حسین، باقرزاده شهربانو. رابطه خودمهارگری هیجانی و ناگویی هیجانی و هیجانات تحصیلی با فرسودگی تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری. مجله علمی پژوهان. 1400; 20 (1) :57-63
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-904-fa.html
1- گروه مشاوره، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2- گروه مشاوره، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده: (1501 مشاهده)
سابقه و هدف: از اهداف نظامهای آموزشی، بالابردن سطح توانایی دانشآموزان بهمنظور ارتقای بازده تحصیلی یادگیرندگان است. هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه خودمهارگری هیجانی، ناگویی هیجانی و هیجانات تحصیلی با فرسودگی تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری بود.
مواد و روشها: روش پژوهش از نوع مطالعات بنیادی با طرح همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه مراجعین دارای اختلال یادگیری مراجعهکننده به مراکز اختلالات یادگیری شهر تهران در سال ۱۴۰۰ را تشکیل میدادند. روش نمونهگیری این پژوهش بهصورت نمونهگیری تصادفی خوشهای بود که ۱۰ مرکز از بین مراکز اختلال یادگیری انتخاب شد سپس از بین دانشآموزان دارای اختلال یادگیری، ۱۵۰ دانشآموز بهعنوان نمونههای پژوهش انتخاب شد. ابزار جمعآوری دادههای پژوهش پرسشنامه فرسودگی تحصیلی، مقیاس ناگویی هیجانی و پرسشنامه هیجان تحصیلی، پرسشنامه خودبازداری بود. دادههای جمعآوریشده با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره گامبهگام تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد هیجان تحصیلی منفی، خودمهارگری هیجانی و هیجان مثبت قادر بهپیش بینی فرسودگی تحصیلی دانشآموزان بودهاند. هیجان تحصیلی منفی (۰/۰۰۱>p، ۴/۹۱ =t، ۰/۳۴۸= β) با بیشترین مقدار B و پس از آن خودمهارگری (۰/۰۰۱>p، ۴/۱۸- =t، ۰/۲۸۸-= β) و هیجان مثبت (۰/۰۰۱>p، ۳/۴۲- =t، ۰/۲۳۵-= β) به ترتیب قابلیت پیشبینی فرسودگی تحصیلی رادارند.
نتیجهگیری: بر اساس یافتهها آموزش مهارتهای زندگی مرتبط با مدیریت هیجان و تنظیم هیجان و حتی بهبود هوش هیجانی را بهطور گسترده و جدی مدنظر قرار گیرد تا بتوان با بهبود این مهارتها، سطح خود مدیریتی دانشآموزان را بهبود بخشید و از بروز فرسودگی تحصیلی در آنان پیشگیری به عمل آورد.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
پزشکی و علوم بالینی دریافت: 1400/12/3 | پذیرش: 1400/12/10 | انتشار: 1400/12/10