دوره 21، شماره 1 - ( مجله علمی پژوهان، زمستان 1401 )                   جلد 21 شماره 1 صفحات 14-8 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.MUMS.REC.1400.151


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

khaksar Azgandi A, Pakdaman M, Kurashiki H. The Effectiveness of Media Literacy Training in Adolescent Internet Addiction. Pajouhan Sci J 2023; 21 (1) :8-14
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-926-fa.html
خاکسار ازغندی عبداله، پاکدامن مجید، کارشکی حسین. اثربخشی آموزش سواد رسانه‌ای در اعتیاد به اینترنت نوجوانان. مجله علمی پژوهان. 1401; 21 (1) :8-14

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-926-fa.html


1- گروه روانشناسی، واحد قاینات، دانشگاه آزاد اسلامی، قاینات، ایران
2- گروه روانشناسی، واحد قاینات، دانشگاه آزاد اسلامی، قاینات، ایران ، pakdaman@iauq.ir
3- گروه روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
چکیده:   (1528 مشاهده)
سابقه و هدف: آموزش سواد رسانه‌ای، یکی از ملزومات اساسی محسوب می‌گردد؛ بنابراین هدف پژوهش، تعیین اثربخشی آموزش سواد رسانه‌ای در اعتیاد به اینترنت نوجوانان بود.
مواد و روش‌‌ها: روش پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون همراه با گروه گواه بود. از جامعه‌ی آماری که شامل تمامی دانش‌آموزان پسر دوره‌ی اول متوسطه‌ی شهر تربت‌حیدریه در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بودند، تعداد ۳۰ نفر به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به‌ صورت تصادفی در دو گروه گواه و آزمایش قرار گرفتند و به پرسش‌نامه‌ی اعتیاد به اینترنت Young (۱۹۹۹) پاسخ دادند. گروه آزمایش در ۱۶ جلسه آموزش سواد رسانه‌ای محقق‌ساخته شرکت نمودند، اما گروه گواه آموزشی دریافت نکرد.
یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد، بین نمره‌های دو گروه آزمایش و گواه (پیش‌آزمون و پس‌آزمون) در میزان اعتیاد به اینترنت، تفاوت معنی‌دار بود (۰/۰۱ > P).
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد، آموزش سواد رسانه‌ای، موجب کاهش اعتیاد به اینترنت نوجوانان شد. بنابراین آموزش سواد رسانه‌ای به‌ عنوان روش مکمل در کنار درمان‌های روانشناختی جهت کاهش اعتیاد به اینترنت نوجوانان توصیه می‌شود.
متن کامل [PDF 600 kb]   (694 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی و روانپزشکی
دریافت: 1401/2/11 | پذیرش: 1401/3/31 | انتشار: 1401/12/29

فهرست منابع
1. Safari S, Soleimanian AA, Jajarmi M. The effectiveness of "reality therapy" training on internet addiction and perceptions of social support-family in teenage girls [in Persian]. JHPM. 2021;10(5):107-20.
2. Hassanzadeh F, Sabzi Z, Ahsanian E, Hojjati H. The correlation between internet addiction and loneliness in adolescents in Golestan Province [in Persian]. JHPM. 2018;6(6):8-14. [DOI:10.21859/jhpm-07042]
3. Evren B, Evren C, Dalbudak E, Topcu M, Kutlu N. The impact of depression, anxiety, neuroticism, and severity of Internet addiction symptoms on the relationship between probable ADHD and severity of insomnia among young adults. Psychiatry Res. 2019;271:726-31. [DOI:10.1016/j.psychres.2018.12.010] [PMID]
4. Shorchi F, Javadi MJ, Davaie M, Farokhi N. The effectiveness of mindfulness-based group therapy with respect to the modification of early maladaptive schemas in reducing Internet addiction in high school girls [in Persian]. Med J Mashhad Univ Med Sci. 2020;63(4): 2534-9.
5. Zenebe Y, Kunno K, Mekonnen M, Bewuket A, Birkie M, Necho M, et al. Prevalence and associated factors of internet addiction among undergraduate university students in Ethiopia: a community university-based cross-sectional study. BMC Psychol. 2021;9(1):4. [DOI:10.1186/s40359-020-00508-z] [PMID] []
6. Chaboki SA, Belyad MR, Kakavand A, Tajeri B, Zam F. Developing a structural model of the relationship between sensation seeking and adolescent internet addiction: the mediating role of self-empowerment [in Persian]. Shenakht J Psychol Psych. 2021;8(4):75-84. [DOI:10.32598/shenakht.8.4.75]
7. Vadlin S, Åslund C, Hellström C, Nilsson KW. Associations between problematic gaming and psychiatric symptoms among adolescents in two samples. Addict Behav. 2016;61:8-15. [DOI:10.1016/j.addbeh.2016.05.001] [PMID]
8. Kiamarsi A, Aryapooran S. Prevalence of internet addiction and it relationship with academic procrastination and aggression in students [in Persian]. J Sch Psychol. 2015;4(3):67-85.
9. Duan L, Shao X, Wang Y, Huang Y, Miao J, Yang X, et al. An investigation of mental health status of children and adolescents in china during the outbreak of COVID-19. J Affect Disord. 2020;275:112-8. [DOI:10.1016/j.jad.2020.06.029] [PMID] []
10. Stix DC, Jolls T. Promoting media literacy learning-a comparison of various media literacy models. Media Education. 2020;11(1):15-23. [DOI:10.36253/me-9091]
11. Falsafi SG. Comparative approach to media literacy in developing countries [in Persian]. Media Stud. 2015;9(24):159-74.
12. Rezvani A, Mosavi SE. The effectiveness of media literacy promotion training program on marital burnout in high cyber couples in Isfahan [in Persian]. Religion & Communication. 2021;28(First Special Issue):195-58.
13. Ghasemi Gurbandi B, Sadeghi S. Evaluation of the effectiveness of media literacy on girls in junior high schools [in Persian]. Ormazd Res J. 2021;54(2):237-51.
14. Shojaee S, Dehdari T, Douran B, Noori K, Shojaee M. Impact of media literacy education on aggression and attitudes towards violence in adolescents' users of violent computer games in qom [in Persian]. New Media Studies. 2017;2(8):173-201.
15. Forghani MM, Khodamoradi Y. The role of media literacy in adjustment of internet addiction [in Persian]. J Cult-Commun Stud. 2019;20(45):85-102.
16. Shirzad M, Taraghi Khah Dilmaghani N, Lafte A. The role of media literacy in health literacy and Internet addiction among female postgraduate students [in Persian]. J Research Health. 2019;9(3):254-60. [DOI:10.29252/jrh.9.3.254]
17. Pan T. Psychological and exercise interventions for teenagers with internet addiction disorder. Rev Argentina de Clin Psicol. 2020;29(2):226.
18. Young KS. Internet addiction: Evaluation and treatment. London, UK: BMJ; 1999. [DOI:10.1136/sbmj.9910351]
19. Alavi S, Janatifard F, Maracy M, Rezapour H. The psychometric properties of generalized pathological unternet use scale (GPIUS) in internet users students of Isfahan Universities [in Persian]. Know & Res Appl Psychol. 2009;11(40):38-51.
20. Vondráčková P, Gabrhelík R. Prevention of internet addiction: A systematic review. J Behav Addict. 2016;5(4):568-79. [DOI:10.1556/2006.5.2016.085] [PMID] []
21. Thoman E. The 3 stages of media literacy. Los Angeles, CA: Center for Media Literacy; 1995.
22. Suler J. Computer and cyberspace "addiction". Int J Appl Psychoanal Stud. 2004;1(4):359-62. [DOI:10.1002/aps.90]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb