مجله علمی پژوهان، پاییز، در دست انتشار                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.SHK.REC.1401.066


XML English Abstract Print


1- گروه روان شناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد، ایران
2- گروه روان شناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد، ایران ، rozgarden28@yahoo.com
چکیده:   (273 مشاهده)
سابقه و هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی بازی‌‌درمانی شناختی و آموزش رایانه‌محور حافظه کاری بر تکانشگری کودکان دارای اختلال نقص توجه- بیش‌فعالی انجام شده است.
مواد و روش ها: این پژوهش ازلحاظ هدف، جزء پژوهش‌های کاربردی بوده و به روش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با پیگیری با گروه گواه انجام شده است. جامعه‌ پژوهش را کلّیه کودکان ۷ تا ۱۲ ساله مبتلا به اختلال نقص توجه-بیش‌فعالی شهر فارسان در سال ۱۴۰۲ تشکیل داده‌اند که از بین آن‌ها ۳۰ نفر به‌صورت در دسترس به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار این پژوهش شامل پرسش‌نامه علائم مرضی کودکان و آزمون عملکرد پیوسته بود. روش تحلیل این پژوهش، تحلیل واریانس با طرح آمیخته و آزمون تعقیبی بونفرنی بود که با استفاده از آن روابط متغیّرهای پژوهش بررسی شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که بازی‌درمانی شناختی و آموزش رایانه‌محور حافظه کاری بر تکانشگری کودکان با اختلال نقص توجه- بیش‌فعالی تأثیر گذاشته است
(p<۰/۰۱, F=۱۲/۶۳, Eta=۰/۴۹۳)، ولی اثربخشی بازی‌درمانی شناختی و آموزش رایانه‌محور حافظه کاری تفاوت معناداری نداشته‌اند و اثر بازی‌درمانی شناختی و آموزش رایانه‌محور حافظه کاری ماندگار بوده است.
نتیجه‌گیری: بنابر یافته‌های حاصل از این پژوهش، از هر دو روش مداخله می‌توان به‌منظور کاهش تکانشگری کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه- بیش‌فعالی بهره برد.
     
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی و روانپزشکی
دریافت: 1403/7/29 | پذیرش: 1403/10/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb