مجله علمی پژوهان، تابستان، در دست انتشار
برگشت به فهرست مقالات |
برگشت به فهرست نسخه ها
Ethics code: IR.IAU.KHSH.REC1401.034
1- گروه مشاوره، واحد خمینی شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینی شهر، ایران
2- گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران ، a.abedi@edu.ui.ac.ir
چکیده: (27 مشاهده)
سابقه و هدف: بهزیستی اجتماعی، هیجانی و تاب آوری کودکان نقش مهمی بر نگرش، رفتار و موفقیت آنها در زندگی فردی و اجتماعی دارد. پژوهش حاضر با هدف هنجاریابی مقیاس بهزیستی اجتماعی، هیجانی و تابآوری کودکان در محیط های اولیه کودکی در اصفهان انجام شد.
مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-آزمونسازی است و جامعه آماری این پژوهش را کودکان ۴ تا ۶ سال پیشدبستانی شهر اصفهان در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ تشکیل میدهند. ۱۰۰ نفر از نوآموزان پیشدبستانی به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. در این مطالعه، ابتدا مقیاس بهزیستی اجتماعی، هیجانی و تابآوری به فارسی برگردانده شده سپس بر روی نمونه انتخابی اجرا شد. براساس دادههای گردآوری شده نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی نشان داد که مقیاس مورد بررسی، در نمونهی ایرانی شامل پنج خرده مقیاس عملکرد اجتماعی، خود کنترلی، ابراز وجود، تکلیف گرا بودن و لذتبردن از کاوش است. همچنین، به منظور تعیین روایی و پایایی نسخهی فارسی پرسشنامهی مذکور از شاخصهای متوسط واریانس استخراج شده، ماتریس فورنل-لارکر، ماتریس نسبت روایی یگانه–دوگانه، آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شده است. در مجموع، نتایج مطالعهی حاضر نشان داد که نسخه ایرانی پرسشنامه بهزیستی اجتماعی، هیجانی و تابآوری از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است.
یافتهها: در پژوهش حاضر، ضریب آلفای کرونباخ کل مقیاس ۰/۸۹۸ و خرده مقیاسها (عملکرد اجتماعی، خودکنترلی، ابراز وجود، تکلیفگرابودن و لذتبردن از کاوش) به ترتیب ۰/۸۴، ۰/۷۸، ۰/۷۳، ۰/۸۲ و ۰/۸۵ محاسبه و تایید شد. تحلیل عاملی تاییدی از ساختار شش عاملی، پنج مورد را تایید نمود و مولفه پایداری هیجانی حذف گردید و بهطور کلی از ۳۶ سوال، ۲۵ سوال دارای اعتبار بودند و بقیه از پرسشنامه حذف گردیدند.
نتیجهگیری: بر اساس یافتهها مقیاس بهزیستی اجتماعی، هیجانی و تابآوری کودکان ۴ تا ۶ ساله میتواند یک ابزار پنج عاملی، معتبر و پایا برای ارزیابی بهزیستی اجتماعی، هیجانی و تابآوری کودکان ایرانی باشد.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی و روانپزشکی دریافت: 1404/2/7 | پذیرش: 1404/4/5