مجله علمی پژوهان، تابستان، در دست انتشار
برگشت به فهرست مقالات |
برگشت به فهرست نسخه ها
Research code: 4022386
Ethics code: IR.MUMS.FHMPM.REC.1403.046
1- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
2- گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران و مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
3- آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران ، peymann@mums.ac.ir
چکیده: (23 مشاهده)
سابقه و هدف: نوجوانی مرحله حساسی برای شروع رفتارهای پرخطر مانند مصرف سیگار محسوب میشود. لذا این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش مهارتهای توانمندسازی مبتنی بر نظریه خودکارآمدی با استفاده از استراتژیهای سواد سلامت در اجتناب از مصرف سیگار در نوجوانان دختر دوره اول دبیرستانهای شهر مشهد انجام شده است.
مواد و روش ها: این پژوهش یک مطالعه نیمهتجربی میباشد که بر روی ۱۲۸ دختر (۶۴ نفر مداخله و ۶۴ نفر کنترل) ساکن شهر مشهد در سال ۱۴۰۳ انجام شده است. نمونهگیری بهصورت خوشهای چندمرحلهای انجام شد؛ بدین صورت که ابتدا مدارس و کلاسها بهطور تصادفی انتخاب شدند و سپس تمامی دانشآموزان واجد شرایط آن کلاسها بهصورت در دسترس در مطالعه شرکت کردند. دادهها، با استفاده از پرسشنامههای خودکارآمدی اجتناب از مصرف سیگار و مقیاس خودکارآمدی عمومی در سه مرحله، قبل، بلافاصله و سه ماه بعد از مداخله آموزشی جمع آوری شد و با استفاده از آزمونهای تی مستقل و کای اسکوئر در نرمافزار SPSS نسخه ۲۵ تجزیه و تحلیل گردید.
یافتهها: قبل از مداخله آموزشی بین دو گروه از نظر نمره خودکارآمدی اجتناب از مصرف سیگار و خودکارآمدی عمومی، تفاوت معناداری مشاهده نشد (۰/۰۵˃P)؛ اما بلافاصله بعد از مداخله و سه ماه بعد، این تفاوت در گروه آزمون معنادار بود (۰/۰۵˂P).
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان داد که آموزش توانمندسازی مبتنی بر نظریه خودکارآمدی با استفاده از استراتژیهای سواد در افزایش خودکارآمدی برای اجتناب از مصرف سیگار در نوجوانان دختر مؤثر است.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
علوم بهداشتی دریافت: 1404/2/10 | پذیرش: 1404/5/31