مقدمه: کیفیت خدمات و جلب رضایت مشتری از اولویت های سیستم درمانی است. رعایت حقوق بیماران از مواردی است که رضایت بیماران را در پی خواهد شد. لذا رعایت حقوق بیماران از اولویت های درمانی و ضرورتی اجتناب ناپذیر است، با توجه به این موضوع و اهمیت کنترل کیفیت مراقبت ها، این پژوهش با هدف تعیین چگونگی رعایت اجزای منشور حقوق بیمار توسط پرسنل هوشبری و جراحی بیمارستان های آموزشی همدان در سال 1391 اجرا گردید.
روش کار: این مطالعه توصیفی_تحلیلی بر روی تمام پرسنل هوشبری و جراحی، اتاق عمل بیمارستان های آموزشی همدان در سال 1391 (205) نفر انجام شد. اطلاعات لازم از طریق 4 چک لیست رعایت حقوق بیمار در بخش های : پذیرش، اتاق جراحی (پرسنل هوشبری) اتاق جراحی (پرسنل جراحی) و ریکاوری، جمع آوری گردید. هر یک از پرسنل 5 بار تحت مشاهده قرار گرفتند. برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 16 و آزمون کای دو استفاده شد. یافته ها: میانگین امتیاز رعایت حقوق بیمار در بخش های پذیرش، جراحی (پرسنل هوشبری)، جراحی (پرسنل اتاق عمل) و ریکاوری به ترتیب 70، 53/6، 57 و 55 امتیاز کامل چک لیست های مربوطه بود و در کل رعایت حقوق بیمار در حد متوسط (50/2) بود و نحوه رعایت حقوق بیمار، با جنسیت (P=0/03) و بخش ارائه مراقبت (P=0/01) ارتباط معنا داری داشت.
نتیجه گیری: رعایت حقوق بیمار دراتاق عمل بیمارستان های آموزشی شهر همدان در سال 91 در سطح متوسط بود و لازم است برای ارتقاء حقوق بیماران در اتاق عمل در زمینه های شناسائی افراد گروه درمانی، حفظ حریم بیمار، ارائه اطلاعات ضروری درمورد جراحی ، انتخاب شیوه بیهوشی توسط بیمار اقدامات مناسب انجام شود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |