دوره ۱۴، شماره ۴ - ( مجله علمی پژوهان، تابستان ۱۳۹۵ )                   جلد ۱۴ شماره ۴ صفحات ۵۸-۴۸ | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadzadeh Larijani N, Khorsandi M, Shamsi M, Ranjbaran M, Nakhjavani N. Prediction of iron deficiency anemia preventive behaviors of children by rural women city of Babol: Application of Health Belief Model. Pajouhan Sci J 2016; 14 (4) :48-58
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-227-fa.html
محمدزاده لاریجانی نیره، خورسندی محبوبه، شمسی محسن، رنجبران مهدی، نخجوانی نعیمه. پیش بینی انجام رفتارهای پیشگیری کننده در مورد کم خونی فقر آهن کودکان توسط مادران روستایی شهرستان بابل در سال ۱۳۹۳: کاربرد مدل اعتقاد بهداشتی. مجله علمی پژوهان. ۱۳۹۵; ۱۴ (۴) :۴۸-۵۸

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-۱-۲۲۷-fa.html


۱- دانشجوی کارشناسی ارشد، آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
۲- گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران ، khorsandi.mahboobeh@gmail.com
۳- گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
۴- مربی اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
۵- استادیار اطفال، موسسه تحقیقات بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
چکیده:   (۷۹۵۸ مشاهده)

مقدمه: فقر آهن شایع ترین کمبود تغذیه ای و اختلال خونی در نوزادی و کودکی در جهان است. در کشورهای در حال توسعه بین 50-40 درصد از بچه های زیر 5 سال کمبود آهن دارند. این مطالعه با هدف پیش بینی رفتارهای پیشگیری از کم خونی فقر آهن کودکان توسط مادران کودکان 6-1 سال تحت پوشش مراکز روستایی شهرستان بابل در سال 1393 بود.

روش کار: در این پژوهش توصیفی_تحلیلی 267 نفر از مادران دارای کودک 6-1 سال تحت پوشش خانه های بهداشت مراکز روستایی شهرستان بابل به صورت تصادفی چند مرحله ای، مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات بوسیله فرم مشخصات جمعیت شناختی، پرسشنامه ابعاد مدل اعتقاد بهداشتی و چک لیست عملکرد مادران به روش خود گزارش دهی جمع آوری شد. این پرسشنامه. در نهایت داده ها با آزمون های آماری همبستگی و رگرسیون مورد تجزیه تحلیل قرار گرفتند.

یافته ها: میانگین سنی مادران مورد مطالعه 5/55±29/85 سال بود. بیشترین میزان تحصیلات مادران (49/1 درصد) دبیرستان بود. در بین سازه های مدل، منافع درک شده بیشترین نمره (81/05) و موانع درک شده کمترین نمره (45/75) را داشتند. در تحلیل رگرسیونی خودکارآمدی، موانع و راهنمای عمل به عنوان متغیرهای پیشگویی کننده رفتار تعیین شدند، این متغیرها در مجموع 19 درصد از تغییرات رفتار را پیشگویی نمودند (0/001>P).

نتیجه گیری: بر اساس نتایج مطالعه در طراحی مداخلات آموزشی باید بر سازه های خودکارآمدی، موانع درک شده و راهنمای عمل به عنوان مهمترین پیش بینی کننده های رفتار مادران تأکید شود.

متن کامل [PDF 721 kb]   (۴۰۴۳ دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: علوم بهداشتی
دریافت: 1395/2/3 | پذیرش: 1395/4/20 | انتشار: 1395/6/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb