Kavosi A, Alizadeh Z, Rezapoor Z, Movahedi A, Moeini V, Mohammadi G. Survey of the level of stress and coping strategies in students of in school of medicine of Neyshabur University of Medical Sciences in 2016. Pajouhan Sci J 2017; 16 (1) :33-41
URL:
http://psj.umsha.ac.ir/article-1-274-fa.html
کاوسی علی، علیزاه مهدی محله زهرا، رضاپور زینب، موحدی علی، معینی قمچینی وحید، محمدی غلامرضا. بررسی سطح استرس و شیوه های مقابله با آن در دانشجویان دانشکده علوم پزشکی نیشابور در سال 1395. مجله علمی پژوهان. 1396; 16 (1) :33-41
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-274-fa.html
1- گروه اتاق عمل، عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی نیشابور، نیشابور، ایران
2- دانشجوی رشته هوشبری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده علوم پزشکی نیشابور، نیشابور، ایران.
3- گروه هوشبری، عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی نیشابور، نیشابور، ایران.
4- گروه اتاق عمل، عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی نیشابور، نیشابور، ایران.
5- گروه اتاق عمل، عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی نیشابور، نیشابور، ایران. ، mohammadigh@mums.ac.ir
چکیده: (7890 مشاهده)
سابقه و هدف: در جهان کنونی هر فرد در زندگی روزمره به شکلی استرس را تجربه میکند. زندگی دانشجویی بر حسب این که موقعیت تاز ای به حساب میآید، میتواند زمینه ساز انواع استرسها برای دانشجویان باشد. مقابله غیر مؤثر باعث استرس بیشتر، عدم سازگاری و بروز اختلالات و مشکلات روانی میگردد. لذا این پژوهش با هدف تعیین سطح استرس و شیوههای مقابله با آن در دانشجویان دانشکده علوم پزشکی نیشابور انجام شد.
مواد و روش ها: دراین پژوهش توصیفی- تحلیلی، تعداد 178 دانشجوی واجد شرایط دانشکده علوم پزشکی نیشابور (1395) با روش نمونهگیری طبقهای وارد پژوهش شدند. ابزار گردآوری اطلاعات یک پرسشنامه سه بخشی، شامل اطلاعات فردی اجتماعی (15سوال)، سنجش میزان استرس با DASS-21 (21سوال) و شیوههای مقابله با استرس لازاروس (66سوال) بود. دادهها با نرم افزار 24SPSS و با استفاده از آزمونهای فیشر، تیتست و تحلیل واریانس یک طرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: نتایج نشان داد، 139 نفر از دانشجویان دارای استرس غیرطبیعی بودند. بیشترین منابع استرس زا برای دانشجویان، به ترتیب عملکرد اساتید دروس تئوری (44 درصد) و عملکرد اساتید دروس بالینی (42 درصد) بود. همچنین نتایج نشان داد که شایعترین شیوه مقابله با استرس در بین دانشجویان، سبک هیجان محور بود (9/98±33/00). آزمون آماری تیتست بین تاهل با سبک هیجان مدار ارتباط معناداری را نشان داد (0/05P<). همچنین آزمون آماری فیشر بین میزان استرس با رشته تحصیلی و معدل دانشجویان ارتباط معناداری را نشان داد (0/05P<).
نتیجه گیری: روش غالب دانشجویان در مقابله با استرس، سبک هیجان محور بوده است. با توجه به اینکه سلامت دانشجویان علوم پزشکی به جهت کار در محیط بالین و نقش عمده آنان در مواجهه با بیماران از اهمیت زیادی برخوردار است، برنامه ریزی در جهت آموزش شیوههای مقابله مناسب و ترغیب همه دانشجویان جهت استفاده از شیوه مناسب مواجهه با موقعیت های استرس زا سودمند باشد.
.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی و روانپزشکی دریافت: 1395/6/31 | پذیرش: 1395/12/7 | انتشار: 1396/8/17