1- دانشگاه علوم پزشکی همدان
2- دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
3- دانشگاه علوم پزشکی همدان ، arash5920@yahoo.com
چکیده: (801 مشاهده)
مقدمه و هدف: افزایش مشارکت پرستاران در سیاست گذاری، برنامه ریزی و تصمیم گیری سازمانهای خود، اولویت جدید تسخیر و انتشار دانش است و از پرستاران خط مقدم انتظار می رود که به عنوان کارکنان فعال دانش، دانش حرفه ای خود را تولید و مدیریت نمایند. هدف از این مطالعه طراحی پرسشنامه مدیریت دانش پرستاری است.
روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع همبستگی بود که جهت طراحی دامنه محتوایی پرسشنامه، پرسشنامه اولیه پس از تحقیقات میدانی و کتابخانه ای وسیع مشتمل بر 27 آیتم طراحی شد. جهت تعیین شاخص و نسبت روایی محتوا، پرسشنامه به 10نفر از اساتید عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان داده شد. برای سازگاری درونی و تکرارپذیری، پرسشنامه به 84 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان آموزشی درمانی بعثت همدان داده شد و پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی پیرسون تعیین شد.
یافته ها: 6 آیتم از سوالات اولیه با نسبت روایی محتوای پایین از مطالعه حذف شدند. پرسشنامه نهایی با 21 آیتم طراحی و نسبت روایی محتوا در نهایت میزان 84/0و شاخص روایی محتوا در بعد ساده بودن 99/0درصد، مربوط بودن 92/0درصد و وضوح 3/98درصد بدست آمد که شاخص نهایی روایی محتوا مقدار 4/96درصد محاسبه و پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ معادل 84/0و ضریب همبستگی پیرسون معادل 90/0محاسبه شد.
نتیجه گیری: پرسشنامه نهایی مدیریت دانش با 21 آیتم دارای مقدار بالای روایی و پایایی می باشد و ابزار حاصل یک ابزار استاندارد برای استفاده درحیطه پرستاری است.
شماره طرح: 9510286189 کد اخلاق: IR.UMSHA.REC.1395.451
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
علوم پایه دریافت: ۱۳۹۸/۶/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۸/۷/۱۴