دوره 20، شماره 3 - ( مجله علمی پژوهان، تابستان 1401 )                   جلد 20 شماره 3 صفحات 187-177 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.QUMS.REC.1400.070


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Usefynezhad A, Farahbaksh K, Salimi Bajestani H, Asgari M. Study of Effective School Related Factors in High-Risk Behaviors of Adolescents in Qazvin. Pajouhan Sci J 2022; 20 (3) :177-187
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-848-fa.html
یوسفی نژاد احمد، فرحبخش کیومرث، سلیمی بجستانی حسین، عسگری محمد. بررسی عوامل مدرسه‌ای مؤثر در رفتارهای پرخطر نوجوانان شهر قزوین. مجله علمی پژوهان. 1401; 20 (3) :177-187

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-848-fa.html


1- گروه مشاوره، دانشکده‌ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2- گروه مشاوره، دانشکده‌ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران ، Farahbakhsh@atu.ac.ir
3- گروه سنجش و اندازه‌گیری، دانشکده‌ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده:   (1114 مشاهده)
سابقه و هدف: شناسایی عواملی که بتواند از رفتارهای پرخطر پیشگیری کند یا کاهش دهد بسیار ضروری است؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مدرسه‌ای مؤثر در رفتارهای پرخطر نوجوانان شهر قزوین صورت گرفت.
مواد و روش‌‌ها: روش پژوهش، کیفی و از نوع تحلیل محتوای عرفی بود. جامعه‌ی آماری پژوهش شامل نوجوانان سالم و در معرض رفتارهای پرخطر و خبرگان (روانشناسان، مشاوران و جامعه‌شناسان) شهر قزوین در شش ماه نخست سال ۱۴۰۰ بودند که ۱۰ خبره به روش نمونه‌گیری گلوله‌ی برفی و ۳۲ نوجوان به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مصاحبه‌ی نیمه سازمان‌یافته استفاده شد. جهت تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها از تکنیک تحلیل مضمون استفاده گردید.
یافته‌ها: بر اساس نتایج، در بررسی عوامل مدرسه‌ای خطرساز در گرایش به رفتارهای پرخطر نوجوانان مضامین فرعی جو امنیتی مدرسه، فیزیک مدرسه، منابع حمایتی ضعیف در مدرسه، موقعیت مکانی مدرسه، جو اجتماعی نامناسب مدرسه، الگوهای نقشی نامناسب کارکنان و برنامه‌های آموزشی نامناسب در مدرسه به دست آمد.
نتیجه‌گیری: بر اساس تجربه‌ی زیسته‌ی نوجوانان و متخصصان، مجموعه‌ای از عوامل مدرسه‌ای در بروز رفتار پرخطر نوجوانان نقش دارند. لذا توجه بیشتر مشاوران، معلمان و مسؤولین نهادهای مرتبط با امر آموزش‌ و پرورش در این زمینه را می‌طلبد.
متن کامل [PDF 518 kb]   (576 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی و روانپزشکی
دریافت: 1400/9/15 | پذیرش: 1400/10/16 | انتشار: 1401/6/19

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2023 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb