دوره 20، شماره 4 - ( مجله علمی پژوهان، پاییز 1401 )                   جلد 20 شماره 4 صفحات 285-277 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.ZAH.REC.1400.021


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahat Dahmardeh M, Mehdinejad V, Karbalaei Harfteh F S. The Effect of Play Education on Students' Emotional Regulation and Social Relationships. Pajouhan Sci J 2022; 20 (4) :277-285
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-893-fa.html
راحت دهمرده معصومه، مهدی نژاد ولی، کربلایی هرفته فاطمه صغری. تأثیر آموزش از طریق بازی در تنظیم هیجانی و روابط اجتماعی دانش آموزان. مجله علمی پژوهان. 1401; 20 (4) :277-285

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-893-fa.html


1- گروه روان ﺷﻨﺎسی، داﻧﺸکده ی روان ﺷﻨاسی و ﻋﻠﻮم ﺗﺮﺑیتی، داﻧﺸگاه آزاد اﺳﻼمی زاﻫﺪان، زاﻫﺪان، ایران
2- داﻧﺸکده ی ﻋﻠﻮم ﺗﺮﺑیتی و روان ﺷﻨﺎسی، داﻧشگاه ﺳﯿﺴﺘﺎن و ﺑﻠﻮچﺴﺘﺎن، زاﻫﺪان، ایران ، valmeh@ped.usb.ac.ir
چکیده:   (1116 مشاهده)
سابقه و هدف: ارتقای تنظیم هیجان و روابط اجتماعی نقش کلیدی در سلامت دانش‌آموزان داشته و می‌تواند در موفقیت‌های آینده‌ی آن‌ها تأثیرگذار باشد؛ بنابراین مطالعه‌ی حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش از طریق بازی در تنظیم هیجانی و روابط اجتماعی دانش‌آموزان انجام شد.
مواد و روش‌‌ها: در یک پژوهش نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه شاهد، از جامعه‌ی پژوهش که شامل تمامی دانش‌آموزان دختر پایه‌ی دوم و سوم ابتدایی شهر زاهدان در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ بودند، ۳۰ نفر به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به ‌طور تصادفی در دو گروه ۱۵ نفری مورد و شاهد جایگزین شدند؛ و به پرسش‌نامه‌ی تنظیم Gross و John (۲۰۰۳) و روابط اجتماعی Barton و همکاران (۲۰۰۶) پاسخ دادند، گروه آزمایش در ۱۲ جلسه‌ی‌ بازی‌درمانی شرکت کردند، اما گروه گواه هیچ مداخله‌ای دریافت نکردند. داده‌ها با آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد بین گروه مورد و شاهد، در پس‌آزمون در تنظیم هیجان و روابط اجتماعی دانش‌آموزان تفاوت معنی‌داری وجود داشت (۰/۰۰۱ > P).
نتیجه‌گیری: آموزش از طریق بازی در بهبود تنظیم هیجانی و ارتقاء روابط اجتماعی دانش‌آموزان مؤثر بود، بنابراین از بازی‌درمانی برای بهبود تنظیم هیجان و روابط اجتماعی دانش‌آموزان می‌توان استفاده کرد.

 
متن کامل [PDF 1098 kb]   (523 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی و روانپزشکی
دریافت: 1400/11/23 | پذیرش: 1401/2/25 | انتشار: 1401/9/30

فهرست منابع
1. Gerhart JI, Baker CN, Hoerger M, Ronan GF. Experiential avoidance and interpersonal problems: A moderated mediation model. J Contextual Behav Sci. 2014;3(4):291-8. [DOI:10.1016/j.jcbs.2014.08.003]
2. Lee L. Promoting interpersonal and intercultural communication with Flipgrid: Design, implementation, and outcomes. In: Kruk M, Peterson M, editor. New technological applications for foreign and second language learning and teaching. Hershey, Pennsylvania: IGI Global; 2020. p. 261-81. [DOI:10.4018/978-1-7998-2591-3.ch013]
3. Obodiat S, Amiri S. The effectiveness of social relations training based on playing game with gardner interpersonal intelligence on social interaction and happiness of pre-school children [in Persian]. J Res Behav Sci. 2017;15(3):306-12.
4. Arslan C. Interpersonal problem solving, self-compassion and personality traits in university students. Educ Res Rev. 2016;11(7):474-81. [DOI:10.5897/ERR2015.2605]
5. Berg JK, Aber JL. The direct and moderating role of school interpersonal climate on children's academic outcomes in the context of whole-school, social-emotional learning programs. SREE. 2015.
6. Macklem GL. Social emotional learning movement growing pains. In: Macklem GL, editor. Brief SEL interventions at school. Heidelberg, Germany: Springer; 2020. p. 1-27. [DOI:10.1007/978-3-030-65695-9_1]
7. Garnefski N, Kraaij V. Specificity of relations between adolescents' cognitive emotion regulation strategies and symptoms of depression and anxiety. Cogn Emot. 2018;32(7):1401-8. [DOI:10.1080/02699931.2016.1232698] [PMID]
8. Nazeri A, Ghamarani A, Darouei P, Ghasemi Tabatabaei G. The effect of expressive arts therapy on emotion regulation of primary school students [in Persian]. J Child Ment Health. 2020;7(2):132-43. [DOI:10.29252/jcmh.7.2.12]
9. Gross JJ. The extended process model of emotion regulation: Elaborations, applications, and future directions. Psychol Inq. 2015;26(1):130-7. [DOI:10.1080/1047840X.2015.989751]
10. Calkins SD, Hill A. Caregiver influences on emerging emotion regulation. In: Gross JJ, editor. Handbook of emotion regulation. New York, NY: The Guilford Press; 2007. p. 229-48.
11. Skinner KL, Hyde SJ, McPherson KBA, Simpson MD. Improving students' interpersonal skills through experiential small group learning. J Learn Des. 2016;9(1):21-36. [DOI:10.5204/jld.v9i1.232]
12. Mohammadi Masiri F, Khodadady A, Tamannaeifar S. A comparison of the effectiveness of child-centered group play therapy and parent group play therapy on correcting social maladaptation and loneliness in preschool children [in Persian]. Thinking and Children, 2021;11(2):257-76.
13. Chirico I, Andrei F, Salvatori P, Malaguti I, Trombini E. The focal play therapy: a clinical approach to promote child health and family well-being. Front Public Health. 2019;7:77. [DOI:10.3389/fpubh.2019.00077] [PMID] []
14. Børve HE, Børve E. Rooms with gender: physical environment and play culture in kindergarten. Early Child Dev Care. 2017;187(5-6):1069-81. [DOI:10.1080/03004430.2016.1223072]
15. Rahmanian M, Oraki M, Amini Shirazi N, Farzaneh M. Comparison of effectiveness between play therapy and active music therapy on eye contact and social skills on autistic boys in level 2 [in Persian]. JOEC. 2021;21(3):113-26.
16. Keramati M, Mohammadi A, Haghighat S. The effect of play therapy on psychological adjustment, effective communication with others and individual abilities of preschool children [in Persian]. Razi Journal of Medical Sciences. 2021; 28(8):1-1.
17. Hosseinkhanzadeh AA, Gholizadeh R, Taher M, Heydari H, Mobahseri F. Effectiveness of group play therapy on improving interpersonal relationships and social acceptance of deaf students [in Persian]. JPE. 2018;8(31):1-20.
18. Barimani S, Asadi J, Khajevand A. The effectiveness of play therapy on deaf children's social adaptation and communication skills [in Persian]. Arch Rehab. 2018;19(3):250-61. [DOI:10.32598/rj.19.3.250]
19. Alikhani M, Banisi P, Vatankhah HR. The effectiveness of game therapy on communicating children with autism spectrum disorders [in Persian]. JCP. 2016;5(19):48-62.
20. Sadeghy M, Akbari Chermahini S, Bahrami A, Seyed Mousavi PS. Effectiveness of attachment-based theraplay on parental self-efficacy, emotion regulatoin and social adjustment in children with separation anxiety: A case report [in Persian]. J Appl Psychol. 2021;16(2):107-32. [DOI:10.52547/apsy.2021.224105.1180]
21. Akbari M, Dehghani B, Jafari A, Kardar A. The effect of game therapy with a cognitive-behavioral approach on the regulation of excitement, anxiety and depression in children with type-1 diabetes [in Persian]. JNIP. 2017;1(2):45-54.
22. Rajabiyan Dehzireh M, Dortaj F, Pourroostaei Ardakani S, Esmaeili Gojar S. The effect of the use instructional computer games on cognitive emotion regulation and students' mindfulness [in Persian]. TEJ. 2019;13(3):521-35.
23. Hejrani Diarjan H, Shahriari Ahmadi M, Esteki M, Speahmansour M, Salehi M. The effects of child-parent interaction-based play on anger, anxiety, and cognitive emotion regulation in aggressive students [in Persian]. MEJDS. 2020;10:116-24.
24. Mohammad Aminzadeh D, Kazemian S, Esmaeily M. Explanation of emotional schemas (ESs) on social relationship in students with physical disability: A qualitative study [in Persian]. Qual Res Health Sci. 2020;7(4):428-40.
25. Markey P, Markey CN, Nave CS, August KJ. Interpersonal problems and relationship quality: An examination of gay and lesbian romantic couples. J Res Pers. 2014;51:1-8. [DOI:10.1016/j.jrp.2014.04.001]
26. Gall MD, Borg WR, Gall JP. Educational research: An introduction. 6th ed. London, UK: Longman; 1996.
27. Gross JJ, John OP. Individual differences in two emotion regulation processes: implications for affect, relationships, and well-being. J Pers Soc Psychol. 2003;85(2):348-62. [DOI:10.1037/0022-3514.85.2.348] [PMID]
28. Mashhadi A, Ghasempour A, Akbari E, Ilbaygi R, Hassanzadeh S. The role of anxiety sensitivity and emotion regulation in prediction of social anxiety disorder in students [in Persian]. Knowledge & Res Appl Psychol. 2017;14(52):89-99.
29. Barton GR, Stacey PC, Fortnum HM. Hearing impaired children in the UK I: Auditory performance, communication skills, educational achievements, quality of life, and cochlear implantation. Ear Hear. 2006;27(2):161-86. [DOI:10.1097/01.aud.0000202353.37567.b4] [PMID]
30. Hosseini Nassab D, Moustafa Pour K. A study of the relationship between school managers' communicative skills with Parsabad school organizational health in 2007-2010 [in Persian]. J Instr Eval. 2012;5(19):27-40.
31. Rashidi M. The effectiveness of play therapy on promoting social behavior in preschool children [in Persian]. [Thesis]. Tehran, Iran: Payame Noor University of Tehran Province; 2010.
32. Taylor DD, Bratton SC. Developmentally appropriate practice: Adlerian play therapy with preschool children. J Individ Psychol. 2014;70(3):205-19. [DOI:10.1353/jip.2014.0019]
33. Landreth GL. Play therapy: The art of the relationship. 3rd ed. London, UK: Routledge; 2012.
34. El-Nagger NS, Abo-Elmagd MH, Ahmed HI. Effect of applying play therapy on children with attention deficit hyperactivity disorder. J Nurs Educ Pract. 2017;7(5):104. [DOI:10.5430/jnep.v7n5p104]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb