Ethics code: IR.IAU.TABRIZ.REC.1403.133
Fathi A, Sharifi Rahnemo S, Naqhavi E, Ghahramani S, Sharifi Rahnemo M. Modeling the Relationship between Meaning in Life and Childhood Trauma with Suicidal Thoughts with the Mediating Role of Coping Styles. Pajouhan Sci J 2025; 23 (2)
URL:
http://psj.umsha.ac.ir/article-1-1194-fa.html
فتحی آیتاله، شریفی رهنمو سعید، نقوی الهه، قهرمانی سودا، شریفی رهنمو مجید. مدلیابی رابطه معنا در زندگی و ترومای دوران کودکی با افکار خودکشی با نقش میانجی سبکهای مقابلهای. مجله علمی پژوهان. 1404; 23 (2)
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-1194-fa.html
1- مرکز تحقیقات علوم شناختی و رفتاری در پلیس، معاونت بهداشت، امداد و درمان، فرماندهی انتظامی، تهران، ایران- پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی فراجا، معاونت بهداشت، امداد و درمان، فرماندهی انتظامی، تهران، ایران
2- مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی (EDC)، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، rahnmo.70sh@gmail.com
3- گروه روانشناسی بالینی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
4- گروه روانشناسی، موسسه آموزش عالی چرخ نیلوفری، تبریز، ایران
5- گروه مطالعات برنامه درسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده: (72 مشاهده)
سابقه و هدف: یکی از چالشهای نسل حاضر، مسئلهی افکار خودکشی است که به عنوان یکی از معضلات جدی بهداشت روان شناخته شده و نیازمند مطالعه جدی است. ازینرو، پژوهش حاضر با هدف مدلیابی رابطهی معنا در زندگی و ترومای دوران کودکی با افکار خودکشی با نقش میانجی سبکهای مقابلهای انجام پذیرفت.
مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی آزاد تبریز میباشد که طبق آمار، تعداد آنها ۳۲۰۰ نفر است. براساس کوکران و به روش نمونهگیری داوطلبانه و آنلاین، ۳۴۵ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامههای معنای زندگی استگر، فریزر اویشی و کالر (۲۰۰۶)، ترومای دوران کودکی برنشتاین (۱۹۹۸)، افکار خودکشی بک (۱۹۶۱) و سبکهای مقابله ای لازاروس فولکمن (۱۹۸۵) میباشد. داده ها نیز از طریق روش معادلات ساختاری تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد که مدل پیشنهادی از برازش قابل قبولی برخوردار است، زیرا بین معنا در زندگی و ترومای دوران کودکی با افکار خودکشی ارتباط معناداری وجود دارد (۰/۰۵>P). معنا در زندگی به صورت منفی با افکار خودکشی در ارتباط است، در حالیکه ترومای دوران کودکی رابطه مثبتی با این افکار دارد. سبکهای مقابلهای نیز نقش میانجی بین معنا در زندگی و ترومای دوران کودکی با افکار خودکشی دارد (۰/۰۵>P)
نتیجهگیری: توجه به عوامل روانشناختی، مانند معنا در زندگی و ترومای دوران کودکی، میتواند به طراحی مداخلات موثری برای کاهش افکار خودکشی کمک کند. لذا این یافته ها اهمیت توجه به مداخلات روان شناختی را برای بهبود سبک های مقابله ای نشان می دهد.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی و روانپزشکی دریافت: 1404/1/15 | پذیرش: 1404/3/12 | انتشار: 1404/3/31