دوره 20، شماره 4 - ( مجله علمی پژوهان، پاییز 1401 )                   جلد 20 شماره 4 صفحات 285-277 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.ZAH.REC.1400.021


XML English Abstract Print


1- گروه روان ﺷﻨﺎسی، داﻧﺸکده ی روان ﺷﻨاسی و ﻋﻠﻮم ﺗﺮﺑیتی، داﻧﺸگاه آزاد اﺳﻼمی زاﻫﺪان، زاﻫﺪان، ایران
2- داﻧﺸکده ی ﻋﻠﻮم ﺗﺮﺑیتی و روان ﺷﻨﺎسی، داﻧشگاه ﺳﯿﺴﺘﺎن و ﺑﻠﻮچﺴﺘﺎن، زاﻫﺪان، ایران ، valmeh@ped.usb.ac.ir
چکیده:   (529 مشاهده)
سابقه و هدف: ارتقای تنظیم هیجان و روابط اجتماعی نقش کلیدی در سلامت دانش‌آموزان داشته و می‌تواند در موفقیت‌های آینده‌ی آن‌ها تأثیرگذار باشد؛ بنابراین مطالعه‌ی حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش از طریق بازی در تنظیم هیجانی و روابط اجتماعی دانش‌آموزان انجام شد.
مواد و روش‌‌ها: در یک پژوهش نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه شاهد، از جامعه‌ی پژوهش که شامل تمامی دانش‌آموزان دختر پایه‌ی دوم و سوم ابتدایی شهر زاهدان در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ بودند، ۳۰ نفر به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به ‌طور تصادفی در دو گروه ۱۵ نفری مورد و شاهد جایگزین شدند؛ و به پرسش‌نامه‌ی تنظیم Gross و John (۲۰۰۳) و روابط اجتماعی Barton و همکاران (۲۰۰۶) پاسخ دادند، گروه آزمایش در ۱۲ جلسه‌ی‌ بازی‌درمانی شرکت کردند، اما گروه گواه هیچ مداخله‌ای دریافت نکردند. داده‌ها با آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد بین گروه مورد و شاهد، در پس‌آزمون در تنظیم هیجان و روابط اجتماعی دانش‌آموزان تفاوت معنی‌داری وجود داشت (۰/۰۰۱ > P).
نتیجه‌گیری: آموزش از طریق بازی در بهبود تنظیم هیجانی و ارتقاء روابط اجتماعی دانش‌آموزان مؤثر بود، بنابراین از بازی‌درمانی برای بهبود تنظیم هیجان و روابط اجتماعی دانش‌آموزان می‌توان استفاده کرد.

 
متن کامل [PDF 903 kb]   (274 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی و روانپزشکی
دریافت: 1400/11/23 | پذیرش: 1401/2/25 | انتشار: 1401/9/30

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.