دوره 21، شماره 4 - ( مجله علمی پژوهان، پاییز 1402 )                   جلد 21 شماره 4 صفحات 262-252 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.KHUISF.REC.1401.306

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moeinifar R, Mehdad A, Manshaee G. Effectiveness of Bullying Prevention Training on Bullying and Empathetic Behaviors and Academic Procrastination among Students. Pajouhan Sci J 2023; 21 (4) :252-262
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-1031-fa.html
معینی فر ریحانه، مهداد علی، منشئی غلامرضا. کارآمدی آموزش پیشگیری از قلدری بر رفتارهای قلدرمآبانه و همدلانه و اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان. مجله علمی پژوهان. 1402; 21 (4) :252-262

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-1031-fa.html


1- گروه روانشناسی، دانشکدهی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
2- گروه روانشناسی، دانشکدهی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران ، alimahdad.am@gmail.com
چکیده:   (219 مشاهده)
سابقه و هدف: قلدری در مدرسه نوعی خشونت میان‌فردی است که ممکن است پیامدهای تحصیلی و اجتماعی کوتاه‌مدت و بلندمدت نامطلوبی به دنبال داشته باشد. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تعیین کارآمدی آموزش پیشگیری از قلدری بر رفتارهای قلدرمآبانه و همدلانه و اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان صورت گرفت.
مواد و روش ها: این پژوهش نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون و پیگیری انجام گرفت. در این پژوهش، جامعه‌ی آماری شامل تمام دانش‌آموزان پسر 12 الی 15ساله‌ی مقطع متوسطه‌ی اول شهر اصفهان بودند. برای اجرای پژوهش، تعداد 30 نفر از دانش آموزان نام‌برده که دارای نمره‌ی برش میانگین به بالا در پرسش‌نامه‌ی رفتار قلدری بودند، به‌صورت هدفمند انتخاب شدند. سپس، برای ارزیابی پیش‌آزمون، دانش‌آموزان پرسش‌نامه‌های رفتار قلدری اسپلیچ و هالت (2001) و همدلانه‌ی ووزن و همکاران (2015) و اهمال‌کاری تحصیلی سولومون و راث بلوم (1984) را تکمیل کردند. در مرحله‌ی بعد، گروه آزمایش آموزش پیشگیری از قلدری اکبری بلوط‌بندگان (1398) را دریافت کردند و گروه کنترل آموزشی را دریافت نکردند. داده‌ها از طریق تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر تجزیه‌وتحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که در مراحل پس‌آزمون و پیگیری، در متغیرهای رفتارهای قلدری، اهمال‌کاری تحصیلی، رفتارهای همدلانه و ابعاد این متغیرها، بین گروه کنترل و گروه آزمایش یا آموزش پیشگیری از قلدری، تفاوت معناداری وجود دارد (0/001P<). میزان تأثیر آموزش پیشگیری از قلدری بر کاهش رفتارهای قلدری و اهمال‌کاری تحصیلی و افزایش رفتارهای همدلانه در پس‌آزمون، به‌ترتیب، برابر با 0/94، 0/89 و 0/63 و در مرحله‌ی پیگیری، 0/93، 0/90 و 0/60 بود.
نتیجه‌گیری: بنابراین می‌توان گفت درصورتی‌که برنامه‌ی پیشگیری از قلدری در مدارس و مکان‌های آموزشی برای کودکان و دانش‌آموزان ارائه شود، از بروز رفتارهای قلدری و اهمال­کاری تحصیلی جلوگیری و همدلی در آن‌ها ایجاد می‌شود.
متن کامل [PDF 1689 kb]   (77 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی و روانپزشکی
دریافت: 1402/3/31 | پذیرش: 1402/7/13 | انتشار: 1402/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb