دوره 19، شماره 4 - ( مجله علمی پژوهان، تابستان 1400 )                   جلد 19 شماره 4 صفحات 9-1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadi M, Nikomanesh Z, Farnam A. Effectiveness of Stress-Based Mindfulness Therapy on the Students' Feelings of Loneliness and Internet Addiction. Pajouhan Sci J 2021; 19 (4) :1-9
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-787-fa.html
احمدی مجتبی، نیک‌منش زهرا، فرنام علی. اثربخشی درمان ذهن‌آگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر احساس تنهایی و اعتیاد به اینترنت دانش‌آموزان. مجله علمی پژوهان. 1400; 19 (4) :1-9

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-787-fa.html


1- دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی،گروه روان‌شناسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران
2- دانشیار، گروه روان‌شناسی، دانشکده روانشناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران ، zahranikmanesh@yahoo.com
3- دانشیار، گروه روان‌شناسی، دانشکده روانشناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
چکیده:   (2382 مشاهده)
سابقه و هدف: یکی از مدرن‌ترین رفتارهای اعتیادگونه، پدیده اعتیاد به اینترنت است که با معیارهایی همچون گوشه‌گیری، افسردگی، تنهایی و اضطراب همراه است. مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان ذهن‌آگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر احساس تنهایی و اعتیاد به اینترنت دانش‌آموزان انجام شد.
مواد و روش‌‌ها: پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی از نوع طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان پسر متوسطه اول شهر بیرجند در سال ۱۴۰۰-۱۳۹۹ بودند. از بین افراد واجد شرایط، ۴۰ نفر به‌ روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه ۲۰ نفری آزمایش و گواه جایگزین شدند. گروه آزمایش در ۸ جلسه آموزش درمان ذهن‌آگاهی مبتنی بر کاهش استرس کابات زین شرکت کردند، اما گروه گواه هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسش‌نامه‌های احساس تنهایی راسل و همکاران و اعتیاد به اینترنت یانگ بود. داده‌ها با استفاده از میانگین، انحراف معیار و آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره و تک‌متغیره در سطح معنی‌داری ۰/۰۵= α تجزیه‌ و تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد درمان ذهن‌آگاهی مبتنی بر کاهش استرس به‌طور معناداری موجب کاهش احساس تنهایی و اعتیاد به اینترنت در دانش‌آموزان شد (۰/۰۰۱>P).
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج پژوهش، از درمان ذهن‌آگاهی مبتنی بر کاهش استرس به‌عنوان درمان مکمل در کنار سایر روش‌های درمانی برای بهبود احساس تنهایی و کاهش اعتیاد به اینترنت دانش‌آموزان می‌توان استفاده کرد.
متن کامل [PDF 887 kb]   (894 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: علوم بهداشتی
دریافت: 1400/6/15 | پذیرش: 1400/6/10 | انتشار: 1400/6/10

فهرست منابع
1. Cui X. The internet of things. Ethical ripples of creativity and innovation. London: Palgrave Macmillan; 2016. P. 61-8. [DOI:10.1057/9781137505545_7]
2. Poushter J. Smartphone ownership and internet usage continues to climb in emerging economies. Pew Research Center. 2016;22(1):1-44.
3. Shao YJ, Zheng T, Wang YQ, Liu L, Chen Y, Yao YS. Internet addiction detection rate among college students in the People's Republic of China: a meta-analysis. Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health. 2018;12(1):1-10. [DOI:10.1186/s13034-018-0231-6] [PMID] []
4. Venkatesh V, Sykes T, Chan FK, Thong JY, Hu PJ. Children's Internet addiction, family-to-work conflict, and job outcomes: a study of parent-child dyads. MIS Quarterly. 2019;43(3):903-27. [DOI:10.25300/MISQ/2019/12338]
5. Raiisi F, Hajikaram A, Tehrani Zadeh M, Bakhshi F. The role of social skills & emotional intelligence in predicting internet addiction among university students. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry. 2020;7(4):93-104. [DOI:10.52547/shenakht.7.4.93]
6. Chaudhari B, Menon P, Saldanha D, Tewari A, Bhattacharya L. Internet addiction and its determinants among medical students. Industrial Psychiatry Journal. 2015;24(2):158-62. [DOI:10.4103/0972-6748.181729] [PMID] []
7. Mousavi SV. Prevalence of internet addiction and the status of the use of virtual social networks in Iranian teenagers and youths in 2018. Journal of Military Medicine. 2020;22(3):281-8. (Persian)
8. Piri Z, Amiri Majd M, Bazzazian S, Ghamari M. The mediating role of coping strategies in the relationship of difficulties in emotion regulation with internet addiction among college students. Quarterly of Horizon of Medical Sciences. 2019;26(1):38-53. (Persian) [DOI:10.32598/hms.26.1.3108]
9. Heinrich LM, Gullone E. The clinical significance of loneliness: a literature review. Clinical Psychology Review. 2006;26(6):695-718. [DOI:10.1016/j.cpr.2006.04.002] [PMID]
10. Bardoudeh S, Rahnejat AM, Rabiei M, Kianimoghadam A. The determination of the relationship between loneliness and internet dependence and marital conflict married couples. Journal of Nurse and Physician within War. 2018;5(16):31-7. (Persian)
11. Orsal O, Orsal O, Unsal A, Ozalp SS. Evaluation of internet addiction and depression among university students. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2013;82:445-54. [DOI:10.1016/j.sbspro.2013.06.291]
12. Rezaei Kalantari M, Eftekhari Kanzari F. The relationship between loneliness and mental health with internet addiction in high school students in Sari, 1397-1396. Information and Communication Technology in Educational Sciences. 2019;9(36):23-5. (Persian)
13. Kakavand A, Nikakhtar S, Sardaripour M. Prediction of internet addiction, based on perceived social support, loneliness and social phobia. Journal of School Psychology. 2017;6(1):81-98. (Persian)
14. Karapetsas AV, Karapetsas VA, Zygouris NC, Fotis AI. Internet addiction and loneliness. Encephalos. 2015;52:4-9.
15. Kabat-Zinn J. Mindfulness. Mindfulness. 2015;6(6):1481-3. [DOI:10.1007/s12671-015-0456-x]
16. Santorelli SF, Kabat-Zinn J, Blacker M, Meleo-Meyer F, Koerbel L. Mindfulness-based stress reduction (MBSR) authorized curriculum guide. Massachusetts: Center for Mindfulness in Medicine, Health Care, and Society (CFM) University of Massachusetts Medical School; 2017.
17. Heshmati R. Effectiveness of Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR) on depression and anxiety of people with coronary artery disease after coronary artery bypass graft surgery. Cardiovascular Nursing Journal. 2017;6(2):44-55. [DOI:10.29252/jorjanibiomedj.6.2.33]
18. Garnefski N, Kraaij V, Spinhoven P. Negative life events, cognitive emotion regulation and emotional problems. Personality and Individual Differences. 2001;30(8):1311-27. [DOI:10.1016/S0191-8869(00)00113-6]
19. Derafshi B, Zarnaghash M. Effectiveness of mindfulness based cognitive therapy on loneliness and psychological well-being of mothers of divorced. Quarterly Journal of Women and Society. 2020;11(42):105-22.
20. Gadampour E, Moradizadeh S, Shakarami M. The study of effectiveness of training of mind consciousness on reduction of the elderly's feeling of loneliness and death anxiety in Sedigh Center of Khoramabad City. Razi Journal of Medical Sciences. 2019;26(4):44-53. (Persian)
21. Deihimi M, Noori M. Efectiveness of group therapy of mindfulness-based stress reduction on rumination and loneliness of women with premenstrual syndrome. Journal of Psychological Studies. 2019;15(3):39-54. (Persian)
22. Tarkhan M. The influence of mindfulness-based cognitive therapies on loneliness feeling and shyness of students. Social Cognition. 2016;5(2):94-106. (Persian)
23. Shorchi F, Javadi MJ, Davaie M, Farokhi N. The effectiveness of mindfulness-based group therapy with respect to the modification of early maladaptive schemas in reducing Internet addiction in high school girls. Medical Journal of Mashhad University of Medical Sciences. 2020;63(4):2534-49. (Persian)
24. Shameli M, Moatamedi A, Borjali A. The effectiveness of cognitive therapy based on mindfulness of internet game addiction intermediary variables with self-control and sensation seeking, in boy adolescents in the city of Tehran. Counseling Culture and Psycotherapy. 2018;9(33):137-61. (Persian)
25. Najafi A, Ghamari M, Jabbarzadeh R. The effectiveness of mindfulness training based on stress reduction and emotional regulation on Internet addiction and self-efficacy due to the role of coping styles in female adolescents. The 6th National Congress on Family Pathology; 2013. (Persian)
26. Gall MD, Borg WR, Gall JP. Educational research: an introduction. Boston: Longman Publishing; 1996.
27. Russell D, Peplau LA, Cutrona CE. The revised UCLA Loneliness Scale: concurrent and discriminant validity evidence. Journal of Personality and Social Psychology. 1980;39(3):472-80. [DOI:10.1037/0022-3514.39.3.472] [PMID]
28. Daniel K. Loneliness and depression among university students in Kenya. Global Journal of Human-Social Science Research. 2013;13(4):11-8.
29. Sodani M, Shogaeyan M, Neysi A. The effect of group logo - therapy on loneliness in retired men. Research in Cognitive and Behavioral Sciences. 2012;2(1):43-54. (Persian)
30. Young KS. Internet addiction: symptoms, evaluation and treatment. Innovations in Clinical Practice: A Source Book. 1999;17(17):351-2.
31. Alavi S, Janatifard F, Maracy M, Rezapour H. The psychometric properties of generalized pathological unternet use scale (GPIUS) in internet users students of Isfahan universities. Knowledge & Research in Applied Psychology. 2009;11(40):38-51. (Persian)
32. Kabat-Zinn J. Participatory medicine. Journal of the European Academy of Dermatology and Venereology. 2000;14(4):239-40. [DOI:10.1046/j.1468-3083.2000.00062.x] [PMID]
33. Taherpour MA, Rostami R. A review of studies on mindfulness-based interventions in Iran. Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal. 2019;8(3):123-32. (Persian)
34. Fredrickson BL. Positive emotions broaden and build. Advances in experimental social psychology. Massachusetts: Academic Press; 2013. P. 1-53. [DOI:10.1016/B978-0-12-407236-7.00001-2]
35. Carmody J, Baer RA, LB Lykins E, Olendzki N. An empirical study of the mechanisms of mindfulness in a mindfulness‐based stress reduction program. Journal of Clinical Psychology. 2009;65(6):613-26. [DOI:10.1002/jclp.20579] [PMID]
36. Segal ZV, Teasdale JD, Williams JM, Gemar MC. The mindfulness‐based cognitive therapy adherence scale: Inter‐rater reliability, adherence to protocol and treatment distinctiveness. Clinical Psychology & Psychotherapy. 2002;9(2):131-8. [DOI:10.1002/cpp.320]
37. Calvete E, Gámez-Guadix M, Cortazar N. Mindfulness facets and problematic Internet use: A six-month longitudinal study. Addictive Behaviors. 2017;72:57-63. [DOI:10.1016/j.addbeh.2017.03.018] [PMID]
38. Mousavi SA, Zare-Moghaddam A, Gomnam A, Hasani F. Mindfulness from theory to therapy. Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal. 2019;8(1):155-70. (Persian).

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb