دوره 19، شماره 4 - ( مجله علمی پژوهان، تابستان 1400 )                   جلد 19 شماره 4 صفحات 24-16 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Solimany E, Afzood A, Sadeghi M, Salmabadi M. Determining the Contribution of Social Intelligence and Resilience Components in the Predicton of Covid-19-related Anxiety in Students. Pajouhan Sci J 2021; 19 (4) :16-24
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-789-fa.html
سلیمانی ابراهیم، افزود عبدالرضا، صادقی میثم، سلم‌آبادی مجتبی. تعیین سهم مؤلفه‌های هوش اجتماعی و تاب‌آوری در پیش‌بینی اضطراب کرونا در دانشجویان. مجله علمی پژوهان. 1400; 19 (4) :16-24

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-789-fa.html


1- کارشناس ارشد راهنمایی و مشاوره، گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی پیام نور، واحد بوشهر، بوشهر، ایران
2- دانشجوی دکترای مشاوره،گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
3- استادیار سنجش و اندازه‌گیری، گروه روان‌شناسی شناختی، مؤسسه آموزش عالی علوم شناختی، تهران، ایران
4- کارشناس ارشد مشاوره خانواده، گروه علوم تربیتی، دانشگاه روانشناسی و علوم تربیتی فرهنگیان، تهران، ایران ، Counseling91@gmail.com
چکیده:   (2039 مشاهده)
سابقه و هدف: این روزها اضطراب رایج‌ترین واکنش ‌هیجانی است که گروه‌های مختلف ازجمله دانشجویان با آن درگیر هستند؛ زیرا شیوع کووید ۱۹ باعث ایجاد اضطراب شده ‌است. هدف مطالعه حاضر تعیین سهم مؤلفه‌های هوش اجتماعی و تاب‌آوری در پیش‌بینی اضطراب کرونا در دانشجویان بود.
مواد و روش‌‌ها: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان پسر دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر بیرجند در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ بودند. ۲۶۰ نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند که داوطلب مشارکت در پژوهش بودند و به‌صورت اینترنتی در پژوهش شرکت کردند. از ابزارهای معتبر برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه و با کمک نرم‌افزار SPSS نسخه ۲۴ انجام شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد رابطه بین هوش اجتماعی و تاب‌آوری با اضطراب کرونا منفی و معنا‌دار است (۰/۰۱>p). همچنین هوش اجتماعی و تاب‌آوری به ترتیب ۶/۳۱ و ۴/۴۳ از تغییرات اضطراب کرونا را پیش‏بینی می‏کنند.
نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد مؤلفه‌های هوش اجتماعی و تاب‌آوری نقش مؤثری در پیش‌بینی اضطراب کرونا دارند. ازاین‌رو مداخلات متمرکز بر این مؤلفه‌ها عامل حفاظتی مهمی در پیشگیری از ابتلای دانشجو معلمان به اضطراب ناشی از کرونا است.
متن کامل [PDF 1066 kb]   (805 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: علوم بهداشتی
دریافت: 1400/6/15 | پذیرش: 1400/6/10 | انتشار: 1400/6/10

فهرست منابع
1. Meskarpour-Amiri M, Shams L, Nasiri T. Identifying and categorizing the dimensions of Iran's health system response to the Covid-19 pandemic. Journal of Military Medicine. 2020;22(2):108-14. (Persian)
2. Yang Y, Shang W, Rao X. Facing the COVID‐19 outbreak: What should we know and what could we do? Journal of Medical Virology. 2020;92(6):536-7. [DOI:10.1002/jmv.25720] [PMID] []
3. Ryu S, Chun BC, Epidemiology KS. An interim review of the epidemiological characteristics of 2019 novel coronavirus. Epidemiology and Health. 2020;42:1-4. [DOI:10.4178/epih.e2020006] [PMID] []
4. Shahyad SH, Mohammadi MT. Psychological impacts of Covid-19 outbreak on mental health status of society individuals: a narrative review. Journal of Military Medicine. 2020;22(2):184-92. (Persian)
5. Nishiura H, Jung SM, Linton NM, Kinoshita R, Yang Y, Hayashi K, et al. The extent of transmission of novel coronavirus in Wuhan, China, 2020. Multidisciplinary Digital Publishing Institute. 2020;9:330-5. [DOI:10.3390/jcm9020330] [PMID] []
6. Fiese BH, Celano ME, Deater-Deckard KE, Jouriles EN, Whisman MA. APA handbook of contemporary family psychology: applications and broad impact of family psychology. Massachusetts: American Psychological Association; 2019. P. 21-36. [DOI:10.1037/0000100-000]
7. Alipour A, Ghadami A, Alipour Z, Abdollahzadeh H. Preliminary validation of the Corona Disease Anxiety Scale (CDAS) in the Iranian sample. Quarterly Journal of Health Psychology. 2020;8(32):163-75. (Persian)
8. Lou Y, Taylor EP, Di Folco S. Resilience and resilience factors in children in residential care: A systematic review. Children and Youth Services Review. 2018;89:83-92. [DOI:10.1016/j.childyouth.2018.04.010]
9. Delgado C, Upton D, Ranse K, Furness T, Foster K. Nurses' resilience and the emotional labour of nursing work: An integrative review of empirical literature. International Journal of Nursing Studies. 2017;70:71-88. [DOI:10.1016/j.ijnurstu.2017.02.008] [PMID]
10. Mealer M, Hodapp R, Conrad D, Dimidjian S, Rothbaum BO, Moss M. Designing a resilience program for critical care nurses. AACN Advanced Critical Care. 2017;28(4):359-65. [DOI:10.4037/aacnacc2017252] [PMID] []
11. Wood B. Role of resilience in buffering the effect of work-school conflict on negative emotional responses and sleep health of college students. Presentation to the UNO Research and Creativity Fair, Omaha, Nebraska; 2019.
12. Eyni S, Ebadi M, Torabi N. Developing a model of Corona anxiety in students based on optimism and resilience: the mediating role of the perceived social support. Counseling Culture and Psychotherapy. 2020;11(43):1-32.
13. Vakili S, Riazi Z, Safarpoor Dehkordi S, Sanagouye Moharer G. The role of positive and negative meta-emotions, religious beliefs and resilience in predicting corona anxiety of patients with type 2 diabetes. Iranian Journal of Nursing Research. 2020;15(4):83-92. (Persian)
14. Farhang D, Asghari MJ, Ghanbary Hashemabady BA. The role of resilience in corona crisis conditions on psychological well-being in Mashhad students mediated by religious orientation. Nafas Journal. 2020;6(4):5. (Persian)
15. Varmaziar F, Amiri Majd M. The predicting children's anxiety based on emotion regulation and resilience during coronavirus outbreaks (Covid-19). The Journal of New Advances in Behavioral Sciences. 2020;5(51):1-13. (Persian)
16. Rahman M. The discriminational role life expectancy, optimism, resilience and well-being psychological as dimensions of positive psychology in prediction fear of disease coronaviruses (Covid2019). The Journal of New Advances in Behavioral Sciences. 2021;5(50):1-18. (Persian)
17. Rahimi H, Eftekhar HS. A study of social intelligence in students at Kashan university of medical sciences during year 2015. Journal of Nursing Education. 2016;5(3):41-6. (Persian) [DOI:10.21859/jne-05036]
18. Silvera D, Martinussen M, Dahl TI. The Tromsø social intelligence scale, a self‐report measure of social intelligence. Scandinavian Journal of Psychology. 2001;42(4):313-9. [DOI:10.1111/1467-9450.00242] [PMID]
19. Rajabi S, Valadbeigi P. Predicting psychological well-being on the basis of spiritual, emotional and social intelligences in Iranian's college students. Frooyesh. 2016;5(1):199-216. (Persian)
20. Ghaffari M, Esmali A. Structural model of death anxiety in soldiers based on social intelligence, moral intelligence and religious orientation. Journal of Police Medicine. 2019;8(4):183-8. (Persian)
21. Naderi F, Roushani KH. The relations between spiritual intelligence, social intelligence and death anxiety in Ahwaz Woman Seniles. Woman and Culture. 2011;2(6):55-67. (Persian)
22. Ajourlou M, Aghabakhshi HA. The relationship between social intelligence and social health among women working in Karaj Welfare Organization in 2014. Social Research. 2017;9(35):124-46. (Persian)
23. Huang C, Wang Y, Li X, Ren L, Zhao J, Hu Y, et al. Clinical features of patients infected with 2019 novel coronavirus in Wuhan, China. The Lancet. 2020;395(10223):497-506. [DOI:10.1016/S0140-6736(20)30183-5] [PMID]
24. Fard SA, Saffarinia M. The prediction of mental health based on the anxiety and the social cohesion that caused by Coronavirus. Social Psychology Research Quarterly. 2020;9(36):129-41.
25. Krejcie RV, Morgan DW. Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement. 1970;30(3):607-10. [DOI:10.1177/001316447003000308]
26. Rezaie A. The Tromsø social intelligence scale: factorial structure and reliability of the Persian version of scale in the students population. Journal of Modern Psychological Researches. 2011;5(20):65-82. (Persian)
27. Connor KM, Davidson JR. Development of a new resilience scale: the Connor‐Davidson resilience scale (CD‐RISC). Depression and Anxiety. 2003;18(2):76-82. [DOI:10.1002/da.10113] [PMID]
28. Keyhani M, Taghvaei D, Rajabi A, Amirpour B. Internal consistency and confirmatory factor analysis of the connor-davidson resilience scale (CD-RISC) among nursing female. Iranian Journal of Medical Education. 2015;14(10):857-65. (Persian)
29. Ghahfarokhi AD, Tayebi B, Saatchian V. The role of social intelligence in explaining the mental health of physical education teachers. World Journal of Environmental Biosciences. 2017;6:86-90.
30. Hooda D, Sharma NR, Yadava A. Social intelligence as a predictor of positive psychological health. Journal of the Indian Academy of Applied Psychology. 2009;35(1):143-50.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb