دوره 19، شماره 4 - ( مجله علمی پژوهان، تابستان 1400 )                   جلد 19 شماره 4 صفحات 24-16 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Solimany E, Afzood A, Sadeghi M, Salmabadi M. Determining the Contribution of Social Intelligence and Resilience Components in the Predicton of Covid-19-related Anxiety in Students. psj. 2021; 19 (4) :16-24
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-789-fa.html
سلیمانی ابراهیم، افزود عبدالرضا، صادقی میثم، سلم‌آبادی مجتبی. تعیین سهم مؤلفه‌های هوش اجتماعی و تاب‌آوری در پیش‌بینی اضطراب کرونا در دانشجویان. مجله علمی پژوهان. 1400; 19 (4) :24-16

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-789-fa.html


1- کارشناس ارشد راهنمایی و مشاوره، گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی پیام نور، واحد بوشهر، بوشهر، ایران
2- دانشجوی دکترای مشاوره،گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
3- استادیار سنجش و اندازه‌گیری، گروه روان‌شناسی شناختی، مؤسسه آموزش عالی علوم شناختی، تهران، ایران
4- کارشناس ارشد مشاوره خانواده، گروه علوم تربیتی، دانشگاه روانشناسی و علوم تربیتی فرهنگیان، تهران، ایران ، Counseling91@gmail.com
چکیده:   (212 مشاهده)
سابقه و هدف: این روزها اضطراب رایج‌ترین واکنش ‌هیجانی است که گروه‌های مختلف ازجمله دانشجویان با آن درگیر هستند؛ زیرا شیوع کووید 19 باعث ایجاد اضطراب شده ‌است. هدف مطالعه حاضر تعیین سهم مؤلفه‌های هوش اجتماعی و تاب‌آوری در پیش‌بینی اضطراب کرونا در دانشجویان بود.
مواد و روش‌‌ها: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان پسر دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر بیرجند در سال تحصیلی 1399-۱400 بودند. 260 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند که داوطلب مشارکت در پژوهش بودند و به‌صورت اینترنتی در پژوهش شرکت کردند. از ابزارهای معتبر برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه و با کمک نرم‌افزار SPSS نسخه 24 انجام شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد رابطه بین هوش اجتماعی و تاب‌آوری با اضطراب کرونا منفی و معنا‌دار است (01/0>p). همچنین هوش اجتماعی و تاب‌آوری به ترتیب 6/31 و 4/43 از تغییرات اضطراب کرونا را پیش‏بینی می‏کنند.
نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد مؤلفه‌های هوش اجتماعی و تاب‌آوری نقش مؤثری در پیش‌بینی اضطراب کرونا دارند. ازاین‌رو مداخلات متمرکز بر این مؤلفه‌ها عامل حفاظتی مهمی در پیشگیری از ابتلای دانشجو معلمان به اضطراب ناشی از کرونا است.
متن کامل [PDF 1114 kb]   (115 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: علوم بهداشتی
دریافت: 1400/6/15 | پذیرش: 1400/6/10 | انتشار: 1400/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb