دوره 19، شماره 4 - ( مجله علمی پژوهان، تابستان 1400 )                   جلد 19 شماره 4 صفحات 58-52 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shamsizadeh M, Mohammad Gholi Mezerji N, Sharifian P. Evaluation of the Effect of Smartphone-based Virtual Social Networking on Academic Performance of Undergraduate Nursing Students. psj. 2021; 19 (4) :52-58
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-793-fa.html
شمسی‌زاده مرتضی، محمدقلی مزرجی ناصر، شریفیان پگاه. بررسی تأثیر میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی موبایلی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان کارشناسی پرستاری. مجله علمی پژوهان. 1400; 19 (4) :58-52

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-793-fa.html


1- مربی، مرکز تحقیقات بیماری‌های مزمن (مراقبت در منزل)، گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
2- دانشجوی دکترای تخصصی، گروه اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
3- مربی، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری ملایر، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، Rsharifian7@gmail.com
چکیده:   (186 مشاهده)
سابقه و هدف: با توجه به گسترش روزافزون استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی در گوشی همراه و تأثیر این شبکه‌ها بر جنبه‌های مختلف زندگی افراد، این مطالعه با هدف بررسی تأثیر میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی موبایلی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان کارشناسی پرستاری انجام شد.
مواد و روش‌‌ها: در این مطالعه،200 دانشجوی کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی همدان به روش تصادفی سیستماتیک وارد مطالعه و به دو گروه مورد و شاهد تقسیم شدند. عضویت در شبکه‌های اجتماعی مجازی موبایلی، ساعات کار با شبکه‌های اجتماعی مجازی، دلیل استفاده از این شبکه‌ها و زمان عضویت در دو گروه با استفاده از پرسش‌نامه میزان استفاده از شبکه‌های مجازی اجتماعی بررسی شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 16 و آزمون‌های آماری کای دو، تی مستقل و تحلیل واریانس تجزیه‌‌وتحلیل شدند.
یافته‌ها: میانگین ساعت کار با شبکه‌های اجتماعی درگروه مورد 1/58±0/9 و درگروه شاهد 1/18±0/5ساعت در روز بود که اختلاف آماری بین دو گروه معنی‌دار بود (0/046p=). زمان عضویت در این شبکه‌ها در 57 درصد از دانشجویان گروه مورد در سال اول دانشگاه و در 70 درصد از گروه شاهد، قبل از ورود به دانشگاه بود.
نتیجه‌گیری: استفاده بیشتر از شبکه‌های اجتماعی مجازی موبایلی باعث کاهش عملکرد تحصیلی و معدل دانشجویان می‌شود.
متن کامل [PDF 884 kb]   (97 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: علوم بهداشتی
دریافت: 1400/6/16 | پذیرش: 1400/6/10 | انتشار: 1400/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb