Ethics code: IR.IAU.SRB.REC.1398.217
Mousavian S M, Ghasemzadeh S, Arjmandnia A A, Gholamali Lavasani M. The Effectiveness of Emotion Regulation Program on the Externalizing and Internalizing Symptoms of Bullying Adolescents. Pajouhan Sci J 2022; 20 (4) :268-276
URL:
http://psj.umsha.ac.ir/article-1-850-fa.html
موسویان شریف زاده سیده مریم، قاسم زاده سوگند، ارجمندنیا علی اکبر، غلامعلی لواسانی مسعود. طراحی و اثر بخشی برنامه ی تنظیم هیجان بر نشانه های درونی سازی و برونی سازی شده ی نوجوانان قلدر. مجله علمی پژوهان. 1401; 20 (4) :268-276
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-850-fa.html
1- گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکدهی روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، s.ghasemzadeh@ut.ac.ir
3- گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکدهی روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
4- گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره، دانشکدهی روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده: (782 مشاهده)
سابقه و هدف: بینظمی هیجان، از اصلیترین دلایل بروز رفتارهای مشکلساز نوجوانی است. هدف از انجام پژوهش حاضر، ارزیابی اثربخشی برنامه طراحی شده تنظیم هیجان بر نشانههای برونیسازی و درونیسازی شده نوجوانان قلدر بود.
مواد و روشها: این مطالعهی نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه شاهد به همراه یک دوره پیگیری، در میان دانشآموزان دختر دورهی اول دبیرستان شهر تهران در سال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۹ انجام شد که تعداد ۳۰ نفر با روش نمونهگیری غیرتصادفی در دسترس انتخاب شدند و با انتساب تصادفی در دو گروه ۱۵ نفرهی آزمایش و شاهد قرار گرفتند. مداخله صرفاً برای گروه آزمایش در طی ۱۲ جلسهی ۹۰ دقیقهای اجرا گردید. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای قلدری Illinois Bullying، مشکلات رفتاری Achenbach و تنظیم هیجان Cicchetti بودند. دادهها به شیوهی تحلیل کوواریانس چند متغیره و تحلیل کوواریانس با اندازهگیریهای مکرر تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: میانگین نمرات پسآزمون مشکلات رفتاری در دو گروه آزمایش و شاهد با یکدیگر تفاوت معنیدار داشتهاند (۰/۰۵ > P) که این امر حاکی از تأثیر مثبت برنامه میباشد.
نتیجهگیری: برنامهی طراحی شدهی تنظیم هیجان برای بهبود نشانههای درونیسازی و برونیسازی شدهی نوجوانان قلدر اثربخش بود.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی و روانپزشکی دریافت: 1400/9/17 | پذیرش: 1400/11/12 | انتشار: 1401/9/30