دوره 19، شماره 5 - ( مجله علمی پژوهان، پاییز 1400 )                   جلد 19 شماره 5 صفحات 19-13 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sepahvand T, Bahrami A, Bayat M. Difficulties in Emotion Regulation in Smoker Students with and without Social Anxiety. Pajouhan Sci J. 2021; 19 (5) :13-19
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-859-fa.html
سپهوند تورج، بهرامی علیرضا، بیات محدثه. دشواری‌های تنظیم هیجان در دانشجویان سیگاری دارا و بدون اضطراب اجتماعی. مجله علمی پژوهان. 1400; 19 (5) :19-13

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-859-fa.html


1- گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران ، T-sepahvand@araku.ac.ir
2- گروه رفتار حرکتی و روان‌شناسی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران
3- گروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
چکیده:   (419 مشاهده)
اهداف: مصرف سیگار شیوع بالایی در افراد دارای اختلالات روان‌پزشکی دارد. این پژوهش با هدف مقایسۀ دشواری‌های تنظیم هیجان در دانشجویان سیگاری دارا و بدون اضطراب اجتماعی انجام شد.
مواد و روش‌ها: این پژوهش توصیفی شامل کلیۀ دانشجویان کارشناسی مصرف‌کننده سیگار در دانشگاه اراک در سال 98-1397 بود. برای انتخاب نمونه پژوهش از نمونه‌گیری هدفمند استفاده شد. ابتدا، تعداد 120 نفر از آنها پرسش‌نامه هراس اجتماعی و مقیاس دشواری‌های تنظیم هیجان را تکمیل نمودند. سپس با توجه به نمرۀ برش (19 و بالاتر) در پرسش‌نامۀ هراس اجتماعی، دو گروه 30 نفره جداگانه، شامل دو گروه سیگاری دارا و بدون اضطراب اجتماعی، انتخاب و از لحاظ دشواری‌های تنظیم هیجان مورد مقایسه قرار گرفتند.
یافته‌ها: نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره (مانووا) نشان داد که تفاوت معناداری در ترکیب خطی متغیرهای وابسته دو گروه وجود نداشت (لامبدا ویلکز =772/0، 269/2F46,6=، 053/0=p). نتایج تحلیل واریانس تک‌متغیره تنها از لحاظ مولفه دشواری‌های دست‌زدن به رفتار هدفمند (اهداف) تفاوت معناداری بین دو گروه نشان داد.
نتیجه‌گیری: افراد سیگاری دارای اضطراب اجتماعی، دشواری‌های بیشتری در دست‌زدن به رفتار هدفمند دارند. بنابراین، پیشنهاد می‌شود این مشکل می‌تواند با آموزش مهارت‌های تنظیم هیجان کاهش داده شود.             
       
متن کامل [PDF 444 kb]   (294 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: پزشکی و علوم بالینی
دریافت: 1400/9/25 | پذیرش: 1400/9/10 | انتشار: 1400/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb