دوره 19، شماره 5 - ( مجله علمی پژوهان، پاییز 1400 )                   جلد 19 شماره 5 صفحات 26-21 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dormiyani Tabatabaei H, Faramarzi S, Naderi F, Ghamarani A, Eftekhar Saadi Z. Comparison of the efficacy of parent education based on field information model and child-parent relationship therapy on reducing the symptoms of attention deficit / hyperactivity. Pajouhan Sci J 2021; 19 (5) :21-26
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-860-fa.html
درمیانی طباطبائی هاله، فرامرزی سالار، نادری فرح، قمرانی امیر، افتخار صعادی زهرا. اثربخشی آموزش والدین مبتنی بر مدل اطلاعات کلامی فیلد و بازی‌درمانی مبتنی بر تعامل والد ـ کودک بر کاهش علایم کمبود توجه/فزون‌کنشی کودکان 4 تا 6 ساله. مجله علمی پژوهان 1400; 19 (5) :26-21

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-860-fa.html


1- گروه روان‌شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
2- گروه روان‌شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران ، s.faramarzi@edu.ui.ac.ir
چکیده:   (429 مشاهده)
اهداف: کمبود توجه/فزون‌کنشی اثرات منفی بر رفتار کودکان دارد. پژوهش حاضر با هدف مقایسۀ اثربخشی آموزش والدین مبتنی بر مدل اطلاعات کلامی فیلد و بازی‌درمانی مبتنی بر تعامل والد ـ کودک بر کاهش علایم اختلال کودکان انجام شد.
مواد و روش‌ها: طرح پژوهش، کارآزمایی بالینی تصادفی گواه شده بود. جامعۀ آماری کودکان 5 تا 6 ساله و مادرانشان در سال 98-1397 بودند. 45 نفر به روش در دسترس گزینش شده و به روش تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه مهار جای‌گذاری شدند. برای غربالگری کودکان از پرسش‌نامۀ علایم مرضی کودکان گادو و اسپیرافکین استفاده شد. تحلیل داده‌‌ها با روش تحلیل کواریانس تک متغیره با نرم‌افزار 22 SPSS انجام شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین گروه‌های آزمایش و مهار به لحاظ توجه (100/103=F) تفاوت معنی‌داری وجود دارد (05/0>p). به‌عبارت دیگر مداخلات مبتنی بر اطلاعات کلامی فیلد و بازی‌های تعاملی بر کاهش علایم این اختلال در مرحله پس‌آزمون موثر بود.
نتیجه‌گیری: از پژوهش حاضر نتیجه گرفته می‌شود که آموزش والدین مبتنی بر این دو برنامه می‌توانند به‌عنوان مدخله مؤثر مورد استفاده قرار گیرند.
متن کامل [PDF 419 kb]   (338 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: پزشکی و علوم بالینی
دریافت: 1400/9/25 | پذیرش: 1400/9/10 | انتشار: 1400/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb