دوره 19، شماره 5 - ( مجله علمی پژوهان، پاییز 1400 )                   جلد 19 شماره 5 صفحات 26-21 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dormiyani Tabatabaei H, Faramarzi S, Naderi F, Ghamarani A, Eftekhar Saadi Z. Comparison of the efficacy of parent education based on field information model and child-parent relationship therapy on reducing the symptoms of attention deficit / hyperactivity. Pajouhan Sci J 2021; 19 (5) :21-26
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-860-fa.html
درمیانی طباطبائی هاله، فرامرزی سالار، نادری فرح، قمرانی امیر، افتخار صعادی زهرا. اثربخشی آموزش والدین مبتنی بر مدل اطلاعات کلامی فیلد و بازی‌درمانی مبتنی بر تعامل والد ـ کودک بر کاهش علایم کمبود توجه/فزون‌کنشی کودکان 4 تا 6 ساله. مجله علمی پژوهان. 1400; 19 (5) :21-26

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-860-fa.html


1- گروه روان‌شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
2- گروه روان‌شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران ، s.faramarzi@edu.ui.ac.ir
چکیده:   (1098 مشاهده)
اهداف: کمبود توجه/فزون‌کنشی اثرات منفی بر رفتار کودکان دارد. پژوهش حاضر با هدف مقایسۀ اثربخشی آموزش والدین مبتنی بر مدل اطلاعات کلامی فیلد و بازی‌درمانی مبتنی بر تعامل والد ـ کودک بر کاهش علایم اختلال کودکان انجام شد.
مواد و روش‌ها: طرح پژوهش، کارآزمایی بالینی تصادفی گواه شده بود. جامعۀ آماری کودکان 5 تا 6 ساله و مادرانشان در سال 98-1397 بودند. 45 نفر به روش در دسترس گزینش شده و به روش تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه مهار جای‌گذاری شدند. برای غربالگری کودکان از پرسش‌نامۀ علایم مرضی کودکان گادو و اسپیرافکین استفاده شد. تحلیل داده‌‌ها با روش تحلیل کواریانس تک متغیره با نرم‌افزار 22 SPSS انجام شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین گروه‌های آزمایش و مهار به لحاظ توجه (103/100=F) تفاوت معنی‌داری وجود دارد (0/05>p). به‌عبارت دیگر مداخلات مبتنی بر اطلاعات کلامی فیلد و بازی‌های تعاملی بر کاهش علایم این اختلال در مرحله پس‌آزمون موثر بود.
نتیجه‌گیری: از پژوهش حاضر نتیجه گرفته می‌شود که آموزش والدین مبتنی بر این دو برنامه می‌توانند به‌عنوان مدخله مؤثر مورد استفاده قرار گیرند.
متن کامل [PDF 512 kb]   (762 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: پزشکی و علوم بالینی
دریافت: 1400/9/25 | پذیرش: 1400/9/10 | انتشار: 1400/9/10

فهرست منابع
1. Poton WL, Gonçalves Soares AL, Oliveira ER, Gonçalves H. Breastfeeding and behavior disorders among children and adolescents: A systematic review. Rev Saude Publica. 2018;52;9. [DOI:10.11606/S1518-8787.2018052000439] [PMID] []
2. Muñoz-Silva A, Lago-Urbano R, Sanchez-Garcia M, Carmona-Márquez J. Child/adolescent's ADHD and parenting stress: The mediating role of family impact and conduct problems. Frontiers Psychology. 2017;8:2252. [DOI:10.3389/fpsyg.2017.02252] [PMID] []
3. Paidipati CP, Brawner B, Eiraldi R, Deatrick JA. Parent and family processes related to ADHD management in ethnically diverse youth. J Am Psychiatr Nurses Assoc. 2017;23(2):90-112. [DOI:10.1177/1078390316687023] [PMID] []
4. Wiener J, Biondic D, Grimbos T, Herbert M. Parenting stress of parents of adolescents with attention-deficit hyperactivity disorder. J Abnorm Child Psychol. 2016;44(3):561-74. [DOI:10.1007/s10802-015-0050-7] [PMID]
5. Beauchaine TP, Ben-David I, Bos M. ADHD, financial distress, and suicide in adulthood: A population study. Sci Adv. 2020;6(40):eaba1551. [DOI:10.1126/sciadv.aba1551] [PMID] []
6. Shan W, Zhang Y, Zhao J, Zhang Y, Cheung EF, Chan RC, Jiang F. Association between Maltreatment, Positive Parent-Child Interaction, and Psychosocial Well-Being in Young Children. J pediatrics. 2019;213:180-6. [DOI:10.1016/j.jpeds.2019.06.050] [PMID]
7. Lee PC, Niew WI, Yang HJ, Chen VC, Lin KC. A meta-analysis of behavioral parent training for children with attention deficit hyperactivity disorder. Res Dev Disabil. 2012;33(6):2040-9. [DOI:10.1016/j.ridd.2012.05.011] [PMID]
8. Mostafavi S, Shairi M, Asghari Moghadam M, Mahmoudi Gharayi J. The effect of parent-child relationship therapy therapy (CPRT) training according to Landers model to mothers on reducing children's behavioral problems. Clin Psychol Person.2012;19(7):33-42.
9. Landreth GL. Play therapy. 3rd edition. England: Routledge; 2012. [DOI:10.4324/9780203835159]
10. Bratton SC, Landreth GL, Kellam T, Blackard SR. CPRT Second edition package: child parent relationship therapy (CPRT) treatment manual: A 10-Session Filial therapy model for training parents (Volume 3). 1st edition. England: Routledge; 2006. [DOI:10.4324/9781315537948-1]
11. Sadeghi A. Effectiveness of CPRT on reduction of behavioral problems of pre-school children and parenting automation increase, quality of interaction parent-child and increasing happiness in mothers. [dissertation]. Mashhad: Ferdowsi University Mashhad; 2015. [Persian]
12. Amir Hosseini Z. Principles and effective methods in communication between parents and children. Islam J Women Fam. 2011;11:77-107. [Persian]
13. Field AP. The behavioral inhibition system and the verbal information pathway to children's fears. J Abnorm Psychol. 2006;115(4):742-52. [DOI:10.1037/0021-843X.115.4.742] [PMID]
14. Fisak Jr B, Grills-Taquechel AE. Parental modeling, reinforcement, and information transfer: Risk factors in the development of child anxiety?. Clin Child Fam Psychol Rev. 2007;10(3):213-31. [DOI:10.1007/s10567-007-0020-x] [PMID]
15. Field AP, Lawson J. Fear information and the development of fears during childhood: Effects on implicit fear responses and behavioural avoidance. Behav Res Ther. 2003;41(11):1277-93. [DOI:10.1016/S0005-7967(03)00034-2] [PMID]
16. Field AP, Lawson J. The verbal information pathway to fear and subsequent causal learning in children. Cognit Emot. 2008;22(3):459-79. [DOI:10.1080/02699930801886532]
17. Muris P, Field AP. The role of verbal threat information in the development of childhood fear."Beware the Jabberwock!". Clin Child Fam Psychol Rev. 2010;13(2):129-50. [DOI:10.1007/s10567-010-0064-1] [PMID] []
18. Sandeep Ch, Nuvvula S, S.V.S.G N. Play therapy in pediatric dentistry. J Pediatr Dent. 2014;2(1):28. [DOI:10.4103/2321-6646.130381]
19. Arjmandi Sh, Akikhavandi S, Sayehmiri K. Prevalence of attention deficit hyperactivity disorder among primary school children according to teachers and parents' report: Systematic review and meta-analysis study. J Fundamen Ment Health. 2015;17(5):213-21.
20. Katzman MA, Bilkey TS, Chokka PR, Fallu A, Klassen LJ. Adult ADHD and comorbid disorders: Clinical implications of a dimensional approach. BMC psychiatry. 2017;17(1):302. [DOI:10.1186/s12888-017-1463-3] [PMID] []
21. Davidovitch M, Koren G, Fund N, Shrem M, Porath A. Challenges in defining the rates of ADHD diagnosis and treatment: Trends over the last decade. BMC Pediatrics. 2017;17(1):218. [DOI:10.1186/s12887-017-0971-0] [PMID] []
22. Essex MJ, Klein MH, Cho E, Kalin NH. Maternal stress beginning in infancy may sensitize children to later stress exposure: Effects on cortisol and behavior. Biol Psychiatry. 2002;52(8):776-84. [DOI:10.1016/S0006-3223(02)01553-6] [PMID]
23. Evren C, Dalbudak E, Ozen S, Evren B. The relationship of social anxiety disorder symptoms with probable attention deficit hyperactivity disorder in Turkish university students; impact of negative affect and personality traits of neuroticism and extraversion. Psychiatry Res. 2017;254:158-63. [DOI:10.1016/j.psychres.2017.04.039] [PMID]
24. Eisenhower AS, Baker BL, Blacher J. Children's delayed development and behavior problems: Impact on mothers' perceived physical health across early childhood. Soc Sci Med. 2009;68(1):89-99. [DOI:10.1016/j.socscimed.2008.09.033] [PMID] []
25. Adili S, Mirzaie RR, ABEDI A. The effectiveness of filial therapy on the quality of parent-child interactions and health-related quality of life in children with behavioral/emotional problems. J Except Child. 2019;19(1):59-70. [Persian]
26. Abedi A, Seyed Ghale A, Bahramipoor M. Comparison of the effectiveness of filial therapy and Barclay parenting on reducing anxiety and attention deficit hyperactivity disorder in children. J ExceptChild. 2017;17(3): 111-20. [Persian]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb