Ethics code: IR.IAU.SRB.REC.1400.090
Keshavarz Afshar H, Khodadad Shahsavan A, Javaheri Mohammadi A. The Effectiveness of Online Life Skills Training in Parent-Adolescent Conflicts and Adolescents’ Academic Procrastination during the Outbreak of Covid-19. Pajouhan Sci J 2022; 20 (3) :150-157
URL:
http://psj.umsha.ac.ir/article-1-895-fa.html
کشاورز افشار حسین، خداداد شاهسون آزاده، جواهری محمدی عباس. اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی به شیوه آنلاین بر تعارض والد-نوجوان و اهمال کاری تحصیلی نوجوانان در طول شیوع ویروس کووید-19. مجله علمی پژوهان 1401; 20 (3) :157-150
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-895-fa.html
1- گروه مشاوره، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2- کارشناس ارشد مشاور خانواده، گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران ، khodadad.azadeh53@gmail.com
چکیده: (300 مشاهده)
سابقه و هدف: بیماری کووید-۱۹به سرعت به یکی از بزرگترین تهدیدها و چالشهای سلامت عمومی جهانی تبدیل شده است. هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی به شیوهی آنلاین بر تعارض والد- نوجوان و اهمالکاری تحصیلی نوجوانان در طول شیوع کووید-۱۹ بود.
مواد و روشها: روش مطالعه، نیمه تجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. ۳۰ نفر به روش خوشهای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (۱۵ نفر) و گواه (۱۵ نفر) جایگزین شدند و به پرسشنامههای «تعارض والد- نوجوان Straus» و «اهمالکاری تحصیلیSolomon و Rothblum» پاسخ دادند. آزمودنیهای گروه آزمایش، ۱۰ جلسه تحت آموزش مهارتهای زندگی به شیوهی آنلاین قرار گرفتند و گروه گواه، هیج مداخلهای دریافت نکردند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که مداخلهی آموزش مهارتهای زندگی به شیوهی آنلاین در طول شیوع کووید-۱۹ تعارض والد- فرزند و مؤلفههای استدلال، پرخاشگری کلامی و پرخاشگری فیزیکی و اهمالکاری تحصیلی با مؤلفههای آماده شدن برای امتحانات، آماده شدن برای تکالیف و آماده شدن برای پژوهشهای کلاسی را به طور معنیداری کاهش داده است (۰/۰۵ > P). نتایج اندازهی اثر نشان میدهد که تأثیر آموزش مهارتهای زندگی به شیوهی آنلاین بر تعارض والد- نوجوان بیشتر از اهمالکاری تحصیلی مؤثر بوده است.
نتیجهگیری: با توجه به مؤثر بودن آموزش مهارتهای زندگی به شیوهی آنلاین بر کاهش تعارض والد- نوجوان و اهمالکاری تحصیلی، استفاده از این روش به روانشناسان و مشاوران خانواده توصیه میگردد.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی و روانپزشکی دریافت: 1400/11/30 | پذیرش: 1401/3/2 | انتشار: 1401/6/19