دوره 20، شماره 3 - ( مجله علمی پژوهان، تابستان 1401 )                   جلد 20 شماره 3 صفحات 157-150 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.SRB.REC.1400.090


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Keshavarz Afshar H, Khodadad Shahsavan A, Javaheri Mohammadi A. The Effectiveness of Online Life Skills Training in Parent-Adolescent Conflicts and Adolescents’ Academic Procrastination during the Outbreak of COVID-19. Pajouhan Sci J 2022; 20 (3) :150-157
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-895-fa.html
کشاورز افشار حسین، خداداد شاهسون آزاده، جواهری محمدی عباس. اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی به شیوه ی آنلاین بر تعارض والد-نوجوان و اهمال کاری تحصیلی نوجوانان در طول شیوع ویروس کووید-19. مجله علمی پژوهان. 1401; 20 (3) :150-157

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-895-fa.html


1- گروه روان شناسی تربیتی و مشاوره، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2- گروه روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران ، khodadad.azadeh53@gmail.com
چکیده:   (956 مشاهده)
سابقه و هدف: بیماری کووید-۱۹به سرعت به یکی از بزرگ‌ترین تهدیدها و چالش‌های سلامت عمومی جهانی تبدیل شده است. هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی به شیوه‌ی آن‌لاین بر تعارض والد- نوجوان و اهمال‌کاری تحصیلی نوجوانان در طول شیوع کووید-۱۹ بود.
مواد و روش‌‌ها: روش مطالعه، نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه بود. ۳۰ نفر به روش خوشه‌ای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (۱۵ نفر) و گواه (۱۵ نفر) جایگزین شدند و به پرسش‌نامه‌های «تعارض والد- نوجوان Straus» و «اهمال‌کاری تحصیلیSolomon  و Rothblum» پاسخ دادند. آزمودنی‌های گروه آزمایش، ۱۰ جلسه تحت آموزش مهارت‌های زندگی به شیوه‌ی آن‌لاین قرار گرفتند و گروه گواه، هیج‌ مداخله‌ای دریافت نکردند. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس انجام شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که مداخله‌ی آموزش مهارت‌های زندگی به شیوه‌ی آن‌لاین در طول شیوع کووید-۱۹ تعارض والد- فرزند و مؤلفه‌های استدلال، پرخاشگری کلامی و پرخاشگری فیزیکی و اهمال‌کاری تحصیلی با مؤلفه‌های آماده شدن برای امتحانات، آماده شدن برای تکالیف و آماده شدن برای پژوهش‌های کلاسی را به طور معنی‌داری کاهش داده است (۰/۰۵ > P). نتایج اندازه‌ی اثر نشان می‌دهد که تأثیر آموزش مهارت‌های زندگی به شیوه‌ی آن‌لاین بر تعارض والد- نوجوان بیشتر از اهمال‌کاری تحصیلی مؤثر بوده است.
نتیجه‌گیری: با توجه به مؤثر بودن آموزش مهارت‌های زندگی به شیوه‌ی آن‌لاین بر کاهش تعارض والد- نوجوان و اهمال‌کاری تحصیلی، استفاده از این روش به روان‌شناسان و مشاوران خانواده توصیه می‌گردد.
متن کامل [PDF 519 kb]   (862 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی و روانپزشکی
دریافت: 1400/11/30 | پذیرش: 1401/3/2 | انتشار: 1401/6/19

فهرست منابع
1. World Health Organization. Disease outbreaks by year. Geneva, Switzerland: WHO; 2020.
2. Das M, Das A, Mandal A. Examining the impact of lockdown (due to COVID-19) on Domestic Violence (DV): An evidences from India. Asian J Psychiatr. 2020;102335. [DOI:10.1016/j.ajp.2020.102335] [PMID] []
3. Van Gelder N, Peterman A, Potts A, O'Donnell M, Thompson K, Shah N, et al. COVID-19: Reducing the risk of infection might increase the risk of intimate partner violence. EClinicalMedicine. 2020;21:100348. [DOI:10.1016/j.eclinm.2020.100348] [PMID] []
4. Behar‐Zusman V, Chavez JV, Gattamorta K. Developing a measure of the impact of COVID‐19 social distancing on household conflict and cohesion. Fam Process. 2020;59(3):1045-59. [DOI:10.1111/famp.12579] [PMID] []
5. Bardi M, Borgognini-Tarli SM. A survey on parent-child conflict resolution: intrafamily violence in Italy. Child Abuse Negl. 2001;25(6):839-53. [DOI:10.1016/S0145-2134(01)00242-3] [PMID]
6. Ahorsu DK, Lin CY, Imani V, Saffari M, Griffiths MD, Pakpour AH. The fear of COVID-19 scale: development and initial validation. International Int J Ment Health Addict. 2020;20(3):1537-45. [DOI:10.1007/s11469-020-00270-8] [PMID] []
7. Hu Z, Lin X, Kaminga AC, Xu H. Impact of the COVID-19 epidemic on lifestyle behaviors and their association with subjective well-being among the general population in mainland China: Cross-sectional study. J Med Internet Res. 2020;22(8):e21176. [DOI:10.2196/21176] [PMID] []
8. Mertens G, Gerritsen L, Duijndam S, Salemink E, Engelhard IM. Fear of the coronavirus (COVID-19): Predictors in an online study conducted in March 2020. J Anxiety Disord. 2020;74:102258. [DOI:10.1016/j.janxdis.2020.102258] [PMID] []
9. Yıldırım M, Güler A. Positivity explains how COVID-19 perceived risk increases death distress and reduces happiness. Pers Individ Dif. 2021;168:110347. [DOI:10.1016/j.paid.2020.110347] [PMID] []
10. Lin CY, Hou WL, Mamun MA, da Silva JA, Broche-Pérez Y, Ullah I, et al. Fear of COVID‐19 scale (FCV‐19S) across countries: Measurement invariance issues. Nurs Open. 2021;8(4):1892-908. [DOI:10.1002/nop2.855] [PMID] []
11. Satici B, Gocet-Tekin E, Deniz ME, Satici SA. Adaptation of the fear of COVID-19 scale: Its association with psychological distress and life satisfaction in Turkey. Int J Ment Health Addict. 2021;19(6):1980-8. [DOI:10.1007/s11469-020-00294-0] [PMID] []
12. Tibbett TP, Ferrari JR. The portrait of the procrastinator: Risk factors and results of an indecisive personality. Pers Individ Differ. 2015;82:175-84. [DOI:10.1016/j.paid.2015.03.014]
13. Eckert M, Ebert DD, Lehr D, Sieland B, Berking M. Overcome procrastination: Enhancing emotion regulation skills reduce procrastination. Learn Individ Differ. 2016;52:10-8. [DOI:10.1016/j.lindif.2016.10.001]
14. Wolters CA, Won S, Hussain M. Examining the relations of time management and procrastination within a model of self-regulated learning. Metacogn Learn. 2017;12(3):381-99. [DOI:10.1007/s11409-017-9174-1]
15. Howell AJ, Watson DC. Procrastination: Associations with achievement goal orientation and learning strategies. Pers Individ Differ. 2007;43(1):167-78. [DOI:10.1016/j.paid.2006.11.017]
16. Melgaard J, Monir R, Lasrado LA, Fagerstrøm A. Academic procrastination and online learning during the COVID-19 pandemic. Procedia Comput Sci. 2022;196:117-24. [DOI:10.1016/j.procs.2021.11.080] [PMID] []
17. Branquinho C, Kelly C, Arevalo LC, Santos A, de Matos MG. "Hey, we also have something to say": A qualitative study of Portuguese adolescents' and young people's experiences under COVID‐19. J Community Psychol. 2020;48(8):2740-52. [DOI:10.1002/jcop.22453] [PMID] []
18. World Health Organization. Life skills education school handbook: prevention of noncommunicable diseases: approaches for schools. Geneva, Switzerland: WHO; 2020.
19. Prajapati R, Sharma B, Sharma D. Significance of life skills education. CIER. 2017;10(1):1-6. [DOI:10.19030/cier.v10i1.9875]
20. Stojanovic M, El-Khatib Z, Brandic AR, Maalouf W. Lions quest skills for adolescence implementation during COVID-19 challenges in Croatia. Psychol Trauma. 2020;12(S1):S274-5. [DOI:10.1037/tra0000843] [PMID]
21. Velasco V, Cominelli S, Scattola P, Celata C. Life skill education at the time of COVID-19: perceptions and strategies of Italian expert school educators. Health Educ Res. 2021;36(6):615-33. [DOI:10.1093/her/cyab037] [PMID] []
22. Karami M, Mohammadkhani S. The effectiveness of life skills training on reducing parent-child conflicts in Shirvan students [in Persian]. Khorasan Socio-Cultural Studies. 2019;13(12):121-57.
23. Kavousian J, Karimi K. The effectiveness of metacognitive skills training on students' academic procrastination and academic delay of gratification [in Persian]. JCP. 2019;6(4):14-24.
24. Borm GF, Fransen J, Lemmens WA. A simple sample size formula for analysis of covariance in randomized clinical trials. J Clin Epidemiol. 2007;60(12):1234-8. [DOI:10.1016/j.jclinepi.2007.02.006] [PMID]
25. Cohen J. Statistical power analysis for the behavioral sciences. 2nd ed. New York, NY: L. Erlbaum Associates; 1988.
26. Straus MA. The conflict tactics scales and its critics: An evaluation and new data on validity and reliability. In: Swam MA, Gelles RI, editors. Physical violence in American families. 1st ed. Abingdon, UK: Taylor & Francis Group. 1990; p. 49-71. [DOI:10.4324/9781315126401-5]
27. Solomon LJ, Rothblum ED. Academic procrastination: frequency and cognitive-behavioral correlates. J Couns Psychol. 1984;31(4):503-9. [DOI:10.1037/0022-0167.31.4.503]
28. Sanaei Zakir B. Family and marriage scales [in Persian]. Tehran, Iran: Besat Publishing; 2010.
29. Moradi A, Sanaei Zakir B. Evaluation of the effectiveness of problem solving skills training on parent-child conflicts [in Persian]. Couns Res. 2008;5(20):38-23.
30. Jokar B, Delavarpoor M. Procrastination relationship with achievement goals [in Persian]. JONTOE. 2011;3(3-4):61-80.
31. Husseinchari M, Dehghani Y. Predicting the level of negligence on the basis of self-regulation strategies in learning [in Persian]. J Res Educ Sci. 2009;2(4):63-73.
32. Mohammadkhani S. The complete set of life skills [in Persian]. 7th ed. Tehran, Iran: Publication Teacher Education; 2011.
33. Dubois JL, Trabelsi M. Education in pre‐ and post‐conflict contexts: relating capability and life‐skills approaches. Int J Soc Econ. 2007;34(1/2):53-65. [DOI:10.1108/03068290710723363]
34. Botvin GJ, Griffin KW. Life skills training: Empirical findings and future directions. J Prim Prev 2004;25(2):211-32. [DOI:10.1023/B:JOPP.0000042391.58573.5b]
35. Yaseminejad P, Seif AA, Golmohammadian M. The effect of life skills training on procrastination and school achievement of girl students [in Persian]. Clinical Psy & Personality. 2011;3(5):25-36.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb