دوره 20، شماره 1 - ( مجله علمی پژوهان، زمستان 1400 )                   جلد 20 شماره 1 صفحات 32-24 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fathi D, Faramarzi S, Eftekhar Saadi Z, Naderi F, Zargar Y. Effectiveness of Targeted Reading Intervention Based on Response to Intervention on Reading Function and Academic Self-efficacy of Third Grade Elementary School Students with Dyslexia. Pajouhan Sci J 2022; 20 (1) :24-32
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-900-fa.html
فتحی داود، فرامرزی سالار، افتخار صعادی زهرا، نادری فرح، زرگر یدالله. اثربخشی مداخله هدفمند خواندن مبتنی بر پاسخ به مداخله بر نگرش تحصیلی دانش‌آموزان نارساخوان پایه سوم ابتدایی. مجله علمی پژوهان. 1400; 20 (1) :24-32

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-900-fa.html


1- گروه روان‌شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران ، fathi2acs@yahoo.com
2- گروه روان‌شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
چکیده:   (1487 مشاهده)
 سابقه و هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی مداخله هدفمند خواندن مبتنی بر پاسخ به مداخله بر نگرش تحصیلی دانش‌آموزان نارساخوان در شهر همدان انجام شد.
مواد و روش‌‌ها: این پژوهش، مطالعه‌ای نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان نارساخوان پایه سوم ابتدایی بودند. آزمودنی‌ها به روش تصادفی ساده به دو گروه ۱۵ نفری، یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایشی، برنامه مداخله هدفمند خواندن مبتنی بر پاسخ به مداخله را در ۱۲ جلسه دریافت کردند، در حالی که به گروه کنترل این آموزش ارایه نشد. ابزار استفاده‌شده در این پژوهش آزمون خواندن و نارساخوانی و پرسش‌نامه سنجش نگرش تحصیلی بود. اطلاعات جمع‌آوری‌شده از طریق آزمون آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که در مرحله بعد از مداخله، میانگین نمرات نگرش تحصیلی گروه آزمایش پس از مداخله به‌طور معناداری بیشتر از گروه کنترل بود.
نتیجه‌گیری: برنامه آموزشی مداخله هدفمند خواندن باعث بهبود نگرش تحصیلی دانش‌آموزان نارساخوان شد.
متن کامل [PDF 513 kb]   (1762 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: پزشکی و علوم بالینی
دریافت: 1400/12/3 | پذیرش: 1400/12/10 | انتشار: 1400/12/10

فهرست منابع
1. Roehr B. American psychiatric association explains DSM-5. BMJ. 2013;346:f3591 [DOI:10.1136/bmj.f3591] [PMID]
2. Edition F. Diagnostic and statistical manual of mental disorders. Am Psychiatric Assoc. 2013;21.
3. Tannock R. Provision of evidence-based intervention is not part of the DSM-5 diagnostic criteria for specific learning disorder. Eur child Adolesc Psychiatry. 2016;25(2):209-10. [DOI:10.1007/s00787-015-0736-y] [PMID]
4. Ashori M, Jalil-Abkenr S. Students with special needs and inclusive education. Tehran: Roshd-e Farhang; 2016:103-29. [Persian]
5. Williams JL, Miciak J, McFarland L, Wexler J. Learning disability identification criteria and reporting in empirical research: A review of 2001-2013. Learn Disabil Res Pract. 2016;31(4):221-9. [DOI:10.1111/ldrp.12119]
6. Petretto DR, Masala C. Dyslexia and specific learning disorders: new international diagnostic criteria. J Child Dev Disord. 2017 October. [DOI:10.4172/2472-1786.100057]
7. American Psychiatric Association A. Diagnostic and statistical manual of mental disorders. Washington: American Psychiatric Association; 1980.
8. Rafiq F, Hussain S, Abbas Q. Analyzing students' attitude towards e-learning: A case study in higher education in Pakistan. Pak Soc Sci Rev. 2020;4(1):367-80. [DOI:10.35484/pssr.2020(4-I)29] [PMID]
9. Popa RA, Ciascai L. Students' attitude towards STEM education. Acta Didactica Napocensia. 2017;10(4):55-62. [DOI:10.24193/adn.10.4.6]
10. Gutiérrez M, Ruiz LM, López E. Perceptions of motivational climate and teachers' strategies to sustain discipline as predictors of intrinsic motivation in physical education. Spanish J Psychol. 2010;13(2):597-608. [DOI:10.1017/S1138741600002274] [PMID]
11. Mazana YM, Suero Montero C, Olifage CR. Investigating students' attitude towards learning mathematics. Int Electron JMath Educn. 2019;14(1):207. [DOI:10.29333/iejme/3997]
12. Narmadha U, Chamundeswari S. Attitude towards learning of science and academic achievement in science among students at the secondary level. J Sociol Res. 2013;4(2):114. [DOI:10.5296/jsr.v4i2.3910]
13. Yunus FW, Ali ZM. Attitude towards learning chemistry among secondary school students in Malaysia. J Asian Behav Stud. 2018;3(9):63-70. [DOI:10.21834/ajbes.v3i9.61]
14. Hallahan DP, Pullen PC, Kauffman JM, Badar J. Exceptional learners. In: Zhang L, editor. Oxford research encyclopedia of education. New York: Oxford University Press; 2020. [DOI:10.1093/acrefore/9780190264093.013.926]
15. Averill OH, Rinaldi C, Collaborative USEL. Multi-tier system of supports (MTSS). District Administration. 2011;48(8):91-5.
16. Mahmodi HO, Erfani NO, Mohagheghi H. Developing a model to explain and predict of academic achievement based on psychological basic needs and motivation of academic achievement. Res Curric Plan. 2017;14(53):67-80. [Persian]
17. Solihatin E, Syahrial Z. The effects of brain-based learning and project-based learning strategies on student group mathematics learning outcomes student visual learning styles. Pedagogical Res. 2019;4(4):em0047. [DOI:10.29333/pr/5949]
18. Zulalie B, Ghorbani F. Comparison of academic motivation and school engagement in students with and without dyslexia. J Learn Disabil. 2014;3(4):44-58. [Persian]
19. Asadpour E, Sadat Hosseini M. The effectiveness of cognitive group therapy on self-efficacy and depression among divorced women. Pract Clin Psychol. 2018;6(4):231-8. [DOI:10.32598/jpcp.6.4.231]
20. Samadi M, Ghamarani A, Faramarzi S. Role of PASS cognitive processes in explaining the ability of word reading and text comprehension in children with dyslexia. Q J Child Mental Health. 2020;7(2):268-79. [Persian] [DOI:10.29252/jcmh.7.2.23]
21. Faramarzi S, Mohamadzade A. Effectiveness of response to intervention- based targeted reading intervention on comprehension in students with specific learning disability. Psychol Except Individ. 2017;7(27):185-208. [Persian]
22. Hassani M, Dastjerdi R, Pakdaman M. The effect of brain-based learning (B.B.L) on attitude & academic achievement of students in mathematic. Curric Plann Knowledge Res Educ Sci. 2016;12(20 (47)):61-73. [Persian]
23. Sevari K, Jalilian SM. Impacts of group counseling training by cognitive method on attitude changing toward mathematics & academic improvement of the second grade of guidance School of Khorramshahr. J Res Sch Virtual Learn. 2016;3(12):27-36. [Persian]
24. Yousefi E, Faramarzi S, Malek Pour M, Yarmohammadian A. Comparison of the effect of executive functions training and barkley's model on reading performance and academic self-concept in students with dyslexia. Q J Child Mental Health. 2020;6(4):51-62. [Persian] [DOI:10.29252/jcmh.6.4.6]
25. Khanjani Z, Mahdavian H, Ahmadi P, Hashemi T, Fathollahpour L. Comparison between the effect of neurofeedback and fernald's multisensory approachon treatingchildren with dyslexia. Psychol Except Individ. 2013;2(8):117-47. [Persian]
26. Amendum SJ, Vernon-Feagans L, Ginsberg MC. The effectiveness of a technologically facilitated classroom-based early reading intervention: The targeted reading intervention. Elementary Sch J. 2011;112(1):107-31. [DOI:10.1086/660684]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb