دوره 21، شماره 3 - ( مجله علمی پژوهان، تابستان 1402 )                   جلد 21 شماره 3 صفحات 162-150 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kimiaei Asadi F, Taghvaei D, Pirani Z. Investigating the Effectiveness of Life Skills Training Using Synectics Method on Social Tolerance, Wisdom, and Emotion Control in Junior High School Male Students. Pajouhan Sci J 2023; 21 (3) :150-162
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-982-fa.html
کیمیایی اسدی فاطمه، تقوایی داوود، پیرانی ذبیح. بررسی میزان اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی به روش بدیعه‌پردازی بر مدارای اجتماعی، خردمندی و کنترل عواطف نوجوانان پسر دوره‌ی متوسطه‌ی اول. مجله علمی پژوهان. 1402; 21 (3) :150-162

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-982-fa.html


1- گروه روان‌شناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
2- گروه روان‌شناسی بالینی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران ، d-taghvaeii@iau-arak.ac.ir
3- گروه روان‌شناسی بالینی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
چکیده:   (543 مشاهده)
سابقه و هدف: یکی از مسئولیت‌های نظام آموزشی در کنار خانواده، آموزش مهارت‌های زندگی به کودکان و نوجوانان است. روش تدریس بدیعه‌پردازی، یک روش جدید آموزشی و تمرینی در تقویت خلاقیت است. اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی به روش بدیعه‌پردازی بر مدارای اجتماعی، خردمندی و کنترل عواطف نوجوانان پسر دوره‌ی متوسطه‌ی اول هدف اصلی این پژوهش بوده است.
مواد و روش ها: این پژوهش یک پژوهش نیمه آزمایشی است با جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان پسر دوره اول متوسطه شهر همدان به تعداد ۵۰۰۰ نفر. حجم نمونه آماری ۵۰ نفر (۲ گروه ۲۵ نفری) است که از طریق روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شده‌اند. برای گردآوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌‌های مدارای اجتماعی، خردمندی و کنترل عواطف و برای تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره MANCOVA و آزمون تعقیبی شفه استفاده شده است.
یافته‌ها: با توجه به داده‌های به‌دست‌آمده از آزمون شفه، میانگین پس‌آزمون گروه تحت آموزش به روش بدیعه‌پردازی و تأثیر آن بر مدارای اجتماعی و میزان خردمندی و کنترل عواطف (که شامل کنترل خشم، عاطفه مثبت، خلق افسرده و اضطراب نوجوانان است) به ترتیب ۱۰/۰۸، ۲۸/۱۶، ۱۲/۳۲، ۱۱/۱۱،۶۴/۸ و ۹۶/۱۳ نمره بیشتر از گروه کنترل است.
نتیجه‌گیری: آموزش مهارت‌های زندگی به روش بدیعه‌پردازی به‌عنوان یک روش اثربخش بر بهبود مدارای اجتماعی و خردمندی و کنترل عواطف نوجوانان پسر مطرح است که در طراحی مداخلات آموزشی پیشنهاد می‌گردد.
متن کامل [PDF 1132 kb]   (230 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی و روانپزشکی
دریافت: 1401/10/3 | پذیرش: 1401/10/4 | انتشار: 1402/6/31

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb