دوره 21، شماره 3 - ( مجله علمی پژوهان، تابستان 1402 )                   جلد 21 شماره 3 صفحات 162-150 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kimiaei Asadi F, Taghvaei D, Pirani Z. Investigating the Effectiveness of Life Skills Training Using Synectics Method on Social Tolerance, Wisdom, and Emotion Control in Junior High School Male Students. Pajouhan Sci J 2023; 21 (3) :150-162
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-982-fa.html
کیمیایی اسدی فاطمه، تقوایی داوود، پیرانی ذبیح. بررسی میزان اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی به روش بدیعه‌پردازی بر مدارای اجتماعی، خردمندی و کنترل عواطف نوجوانان پسر دوره‌ی متوسطه‌ی اول. مجله علمی پژوهان. 1402; 21 (3) :150-162

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-982-fa.html


1- گروه روان‌شناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
2- گروه روان‌شناسی بالینی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران ، d-taghvaeii@iau-arak.ac.ir
3- گروه روان‌شناسی بالینی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
چکیده:   (1714 مشاهده)
سابقه و هدف: یکی از مسئولیت‌های نظام آموزشی در کنار خانواده، آموزش مهارت‌های زندگی به کودکان و نوجوانان است. روش تدریس بدیعه‌پردازی، یک روش جدید آموزشی و تمرینی در تقویت خلاقیت است. اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی به روش بدیعه‌پردازی بر مدارای اجتماعی، خردمندی و کنترل عواطف نوجوانان پسر دوره‌ی متوسطه‌ی اول هدف اصلی این پژوهش بوده است.
مواد و روش ها: این پژوهش یک پژوهش نیمه آزمایشی است با جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان پسر دوره اول متوسطه شهر همدان به تعداد ۵۰۰۰ نفر. حجم نمونه آماری ۵۰ نفر (۲ گروه ۲۵ نفری) است که از طریق روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شده‌اند. برای گردآوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌‌های مدارای اجتماعی، خردمندی و کنترل عواطف و برای تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره MANCOVA و آزمون تعقیبی شفه استفاده شده است.
یافته‌ها: با توجه به داده‌های به‌دست‌آمده از آزمون شفه، میانگین پس‌آزمون گروه تحت آموزش به روش بدیعه‌پردازی و تأثیر آن بر مدارای اجتماعی و میزان خردمندی و کنترل عواطف (که شامل کنترل خشم، عاطفه مثبت، خلق افسرده و اضطراب نوجوانان است) به ترتیب ۱۰/۰۸، ۲۸/۱۶، ۱۲/۳۲، ۱۱/۱۱،۶۴/۸ و ۹۶/۱۳ نمره بیشتر از گروه کنترل است.
نتیجه‌گیری: آموزش مهارت‌های زندگی به روش بدیعه‌پردازی به‌عنوان یک روش اثربخش بر بهبود مدارای اجتماعی و خردمندی و کنترل عواطف نوجوانان پسر مطرح است که در طراحی مداخلات آموزشی پیشنهاد می‌گردد.
متن کامل [PDF 1197 kb]   (813 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی و روانپزشکی
دریافت: 1401/10/3 | پذیرش: 1401/10/4 | انتشار: 1402/6/31

فهرست منابع
1. Roy S, Priya H. Developing emotional competence as a life skill among adolescents. J His Arch Anthropol Sci. 2018;3(6):813-6. [DOI:10.15406/jhaas.2018.03.00170]
2. Galeotti AE. Do we need toleration as a moral virtue?. Res Publica. 2001;7(3):273-92. [DOI:10.1023/A:1012217012310]
3. Ardelt M. The measurement of wisdom: A commentary on Taylor, Bates, and Webster's comparison of the SAWS and 3D-WS. Exp Aging Res. 2011;37(2):241-55. [DOI:10.1080/0361073X.2011.554509] [PMID]
4. Birren JE, Svensson CM. Wisdom in history. Cambridge University Press; 2005.
5. Xiang WN. Ecophronesis: The ecological practical wisdom for and from ecological practice. Landsc Urban Plan. 2016;155:53-60. [DOI:10.1016/j.landurbplan.2016.07.005]
6. Beck AT, Dozois DJ. Cognitive therapy: current status and future directions. Annu Rev Med. 2011;62(1):397-409. [DOI:10.1146/annurev-med-052209-100032] [PMID]
7. Dhanoa MH. Effect of synectics model on language creativity: A review. Editorial Board. 2019;8(1):71. [DOI:10.1016/S0388-0001(18)30359-0]
8. Abed S, Davoudi AH, Hoseinzadeh D. The effect of synectics pattern on increasing the level of problem solving and critical thinking skills in students of Alborz province. WALIA J. 2015;31(1):110-8.
9. Van Doorn M. The nature of tolerance and the social circumstances in which it emerges. Curr Sociol. 2014;62(6):905-27. [DOI:10.1177/0011392114537281]
10. Webster JD. An exploratory analysis of a self-assessed wisdom scale. J Adult Dev. 2003;10(1):13-22. [DOI:10.1023/A:1020782619051]
11. Dean Webster J. Measuring the character strength of wisdom. Int J Aging Hum Dev. 2007;65(2):163-83. [DOI:10.2190/AG.65.2.d] [PMID]
12. Pekrun R, Goetz T, Frenzel AC, Barchfeld P, Perry RP. Measuring emotions in students' learning and performance: The Achievement Emotions Questionnaire (AEQ). Contemp Educ Psychol. 2011;36(1):36-48. [DOI:10.1016/j.cedpsych.2010.10.002]
13. Eisenberg N, Spinrad TL. Emotion‐related regulation: Sharpening the definition. Child Dev. 2004;75(2):334-9. [DOI:10.1111/j.1467-8624.2004.00674.x] [PMID]
14. Fiala A. Tolerance and the ethical life. A&C Black; 2005.
15. Gross JJ. Antecedent-and response-focused emotion regulation: divergent consequences for experience, expression, and physiology. J Pers Soc Psychol. 1998;74(1):224. [DOI:10.1037/0022-3514.74.1.224] [PMID]
16. Mousavi V, Qalkhani S. Evaluation of synectics methods in increasing the learning of experimental science students in the sixth grade of elementary school in Meshkinshahr boys' schools in educational year 2014-2015. RTE. 2020;4(1):28-9.
17. Mirzaloo A. The effect of synectics training model on learning and creativity of fifth grade elementary students in science. JCSICSA. 2018;13(48):85.
18. Kwangmuang P, Jarutkamolpong S, Sangboonraung W, Daungtod S. The development of learning innovation to enhance higher order thinking skills for students in Thailand junior high schools. Heliyon. 2021;7(6):e07309. [DOI:10.1016/j.heliyon.2021.e07309] [PMID] []
19. Anderson RD. Reforming science teaching: What research says about inquiry. J Sci Teach Educ. 2002 ;13(1):1-2. [DOI:10.1023/A:1015171124982]
20. Firouzjaeian A, Sharepour M, Farzam N. Cultural capital and Social Toleration (Examination of MIMIC Model). QJSD. 2017;11(2):33-64.
21. ZaliZadeh M, HosseinZadeh AH, ZaliZadeh M. The Study of sociological aspects of social tolerance with emphasis on personality traits. J Appl Sociol. 2015;26(4):149-64.
22. Donche V, De Maeyer S, Coertjens L, Van Daal T, Van Petegem P. Differential use of learning strategies in first‐year higher education: The impact of personality, academic motivation, and teaching strategies. Br J Educ Psychol. 2013;83(2):238-51. [DOI:10.1111/bjep.12016] [PMID]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb