دوره 19، شماره 4 - ( مجله علمی پژوهان، تابستان 1400 )                   جلد 19 شماره 4 صفحات 9-1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadi M, Nikomanesh Z, Farnam A. Effectiveness of Stress-Based Mindfulness Therapy on the Students' Feelings of Loneliness and Internet Addiction. Pajouhan Sci J 2021; 19 (4) :1-9
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-787-fa.html
احمدی مجتبی، نیک‌منش زهرا، فرنام علی. اثربخشی درمان ذهن‌آگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر احساس تنهایی و اعتیاد به اینترنت دانش‌آموزان. مجله علمی پژوهان. 1400; 19 (4) :1-9

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-787-fa.html


1- دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی،گروه روان‌شناسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران
2- دانشیار، گروه روان‌شناسی، دانشکده روانشناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران ، zahranikmanesh@yahoo.com
3- دانشیار، گروه روان‌شناسی، دانشکده روانشناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
چکیده:   (1658 مشاهده)
سابقه و هدف: یکی از مدرن‌ترین رفتارهای اعتیادگونه، پدیده اعتیاد به اینترنت است که با معیارهایی همچون گوشه‌گیری، افسردگی، تنهایی و اضطراب همراه است. مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان ذهن‌آگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر احساس تنهایی و اعتیاد به اینترنت دانش‌آموزان انجام شد.
مواد و روش‌‌ها: پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی از نوع طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان پسر متوسطه اول شهر بیرجند در سال 1400-1399 بودند. از بین افراد واجد شرایط، 40 نفر به‌ روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه 20 نفری آزمایش و گواه جایگزین شدند. گروه آزمایش در 8 جلسه آموزش درمان ذهن‌آگاهی مبتنی بر کاهش استرس کابات زین شرکت کردند، اما گروه گواه هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسش‌نامه‌های احساس تنهایی راسل و همکاران و اعتیاد به اینترنت یانگ بود. داده‌ها با استفاده از میانگین، انحراف معیار و آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره و تک‌متغیره در سطح معنی‌داری 05/0= α تجزیه‌ و تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد درمان ذهن‌آگاهی مبتنی بر کاهش استرس به‌طور معناداری موجب کاهش احساس تنهایی و اعتیاد به اینترنت در دانش‌آموزان شد (001/0>P).
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج پژوهش، از درمان ذهن‌آگاهی مبتنی بر کاهش استرس به‌عنوان درمان مکمل در کنار سایر روش‌های درمانی برای بهبود احساس تنهایی و کاهش اعتیاد به اینترنت دانش‌آموزان می‌توان استفاده کرد.
متن کامل [PDF 962 kb]   (594 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: علوم بهداشتی
دریافت: 1400/6/15 | پذیرش: 1400/6/10 | انتشار: 1400/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2023 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb