دوره 20، شماره 4 - ( مجله علمی پژوهان، پاییز 1401 )                   جلد 20 شماره 4 صفحات 276-268 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.SRB.REC.1398.217


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mousavian S M, Ghasemzadeh S, Arjmandnia A A, Gholamali Lavasani M. The Effectiveness of Emotion Regulation Program on the Externalizing and Internalizing Symptoms of Bullying Adolescents. Pajouhan Sci J 2022; 20 (4) :268-276
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-850-fa.html
موسویان شریف زاده سیده مریم، قاسم زاده سوگند، ارجمندنیا علی اکبر، غلامعلی لواسانی مسعود. طراحی و اثر بخشی برنامه ی تنظیم هیجان بر نشانه های درونی سازی و برونی سازی شده ی نوجوانان قلدر. مجله علمی پژوهان. 1401; 20 (4) :268-276

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-850-fa.html


1- گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده‌ی روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، s.ghasemzadeh@ut.ac.ir
3- گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده‌ی روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
4- گروه روان‌شناسی تربیتی و مشاوره، دانشکده‌ی روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده:   (800 مشاهده)
سابقه و هدف: بی‌نظمی هیجان، از اصلی‌ترین دلایل بروز رفتارهای مشکل‌‌ساز نوجوانی است. هدف از انجام پژوهش حاضر، ارزیابی اثربخشی برنامه طراحی ‌شده تنظیم هیجان بر نشانه‌های برونی‌سازی و درونی‌سازی شده نوجوانان قلدر بود.
مواد و روش‌‌ها: این مطالعه‌ی نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه شاهد به همراه یک دوره پیگیری، در میان دانش‌آموزان دختر دوره‌ی اول دبیرستان شهر تهران در سال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۹ انجام شد که تعداد ۳۰ نفر با روش نمونه‌گیری غیرتصادفی در دسترس انتخاب شدند و با انتساب تصادفی در دو گروه ۱۵ نفره‌ی آزمایش و شاهد قرار گرفتند. مداخله صرفاً برای گروه آزمایش در طی ۱۲ جلسه‌ی ۹۰ دقیقه‌ای اجرا گردید. ابزار گردآوری داده‌ها پرسش‌نامه‌های قلدری Illinois Bullying، مشکلات رفتاری Achenbach و تنظیم ‌هیجان Cicchetti بودند. داده‌ها به‌ شیوه‌ی تحلیل کوواریانس چند متغیره و تحلیل کوواریانس با اندازه‌گیری‌های مکرر تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: میانگین نمرات پس‌آزمون مشکلات رفتاری در دو گروه آزمایش و شاهد با یکدیگر تفاوت معنی‌دار داشته‌اند (۰/۰۵ > P) که این امر حاکی از تأثیر مثبت برنامه می‌باشد.
نتیجه‌گیری: برنامه‌ی طراحی شده‌ی تنظیم ‌هیجان برای بهبود نشانه‌های درونی‌سازی و برونی‌سازی ‌شده‌ی نوجوانان قلدر اثربخش بود.
متن کامل [PDF 493 kb]   (416 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی و روانپزشکی
دریافت: 1400/9/17 | پذیرش: 1400/11/12 | انتشار: 1401/9/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2023 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb