دوره 18، شماره 1 - ( مجله علمی پژوهان، پاییز 1398 )                   جلد 18 شماره 1 صفحات 14-7 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ezazi L, Safaeyan S, Sobhani Rad D, Tayarani Niknezhad H, Rajaee P, Zavi M, et al . Comparing the Word Definition Skill between Children with Cochlear Implant and Normal Children. Pajouhan Sci J 2019; 18 (1) :7-14
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-524-fa.html
اعزازی لیلا، صفائیان صدیقه، سبحانی راد داود، طیرانی نیک نژاد حمید، رجایی پریسا، زاوی مهدیه، و همکاران.. مقایسه مهارت تعریف واژه بین کودکان دارای کاشت حلزون شنوائی با کودکان عادی. مجله علمی پژوهان. 1398; 18 (1) :7-14

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-524-fa.html


1- کارشناسی ارشد گفتاردرمانی، گروه آموزشی گفتاردرمانی، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
2- کارشناسی ارشد گفتاردرمانی، گروه آموزشی گفتاردرمانی، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران ، sdh1368@yahoo.com
3- دکترای گفتاردرمانی،گروه آموزشی گفتاردرمانی، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
4- دکترای زبانشناسی، مرکز کاشت حلزون شنوایی خراسان رضوی، مشهد، ایران
5- دانشجوی کارشناسی، گروه آموزشی گفتاردرمانی، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
چکیده:   (6755 مشاهده)
سابقه و هدف: تعریف واژه، مهارتی زبانی و فرازبانی است که با رشد زبان، موفقیت تحصیلی و عملکرد هوشی در ارتباط می‌باشد. در زمینه بررسی تعریف واژه در کودکان دارای کاشت حلزون در ایران مطالعات اندکی وجود دارد؛ لذا هدف از این مطالعه تعیین و مقایسه تعریف واژه در کودکان دارای کاشت حلزون با کودکان عادی بود.
مواد و روش‌‌ها: در یک مطالعه مقطعی تعداد 22 کودک دارای کاشت حلزون شنوایی و 22 کودک عادی 6 تا 8 ساله به شیوه در دسترس جهت بررسی مهارت تعریف واژه با استفاده از آزمون تعریف واژه محمدی و همکاران (1388) انتخاب شدند. معیارهای ورود به مطالعه شامل فارسی زبان بودن، مادرزادی بودن آسیب، استفاده از کاشت حلزون، انجام عمل تا قبل از سه سالگی عدم وجود سابقه هر گونه اختلال همراه و دریافت خدمات توانبخشی زودهنگام بود. معیارهای خروج از مطالعه شامل عدم همکاری آزمودنی بود. جهت آنالیز آماری از نسخه 19 SPSS استفاده شد و میانگین، انحراف معیار، حداقل و حداکثر امتیازات آنها محاسبه شد. همچنین جهت تعیین معناداری تفاوت میانگین امتیازات متغیرها از آزمون من ویتنی استفاده شد.
یافته‌ها: گروه طبیعی به طور معناداری در سه بخش محتوایی (0/003=P) و ساختاری (0/001=P) تعریف واژگان و نیز در مجموع (0/001=P) امتیازات بیشتری نسبت به گروه کم‌شنوا کسب کردند.
نتیجه‌گیری: ضعف کودکان کم شنوا در مهارت تعریف واژه نشان از آسیب زبانی آن ها در معناشناسی و نحو دارد. در زمینه آسیب ویژه زبانی، مطالعات انجام شده یافته هایی همسو با نتایج این مطالعه نشان داده اند که انتظار می‌رود در برنامه درمانی مد نظر آسیب‌شناسان گفتار و زبان قرار گیرد.
متن کامل [PDF 750 kb]   (1464 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: توانبخشی
دریافت: 1398/6/4 | پذیرش: 1398/7/17 | انتشار: 1398/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb