دوره 20، شماره 2 - ( مجله علمی پژوهان، بهار 1401 )                   جلد 20 شماره 2 صفحات 126-120 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Parazdeh Y, Viyani F, Zamani S, Zamani N. Effectiveness of Acceptance and Commitment-Based Education on Anxiety, Depression and Rumination in 13- and 16-Year-Old Adolescents with Multiple Sclerosis [Case Study]. Pajouhan Sci J 2022; 20 (2) :120-126
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-748-fa.html
پرازده یگانه، ویانی فاطمه، زمانی سعید، زمانی نرگس. اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب، افسردگی و نشخوار فکری نوجوانان 13 و 16 ساله مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس [مطالعه‌ی موردی]. مجله علمی پژوهان. 1401; 20 (2) :120-126

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-748-fa.html


1- گروه روانشناسی، دانشکده‌ علوم انسانی، واحد گرگان (گلستان)، دانشگاه پیام نور، گرگان، ایران
2- گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور کبودراهنگ، همدان، ایران
3- گروه روانشناسی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران
4- گروه روانشناسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران ، n.zamani1367@yahoo.com
چکیده:   (1412 مشاهده)
سابقه و هدف: بیماری مولتیپل اسکلروزیس، یک بیماری شایع عصبی است که به صورت مزمن و پیشرفته آشکار می‌شود. از دشواری‌های این بیماری، علت این بیماری است که به طور دقیق ناشناخته است. لذا، این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب، افسردگی و نشخوار فکری دو نوجوان ۱۳ و ۱۶ ساله‌ی مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس در همدان صورت گرفت.
مواد و روش‌‌ها: مطالعه‌ی حاضر، تک موردی از نوع خط پایه‌ی چندگانه‌ی فرایند درمان انجام گرفت. شرکت‌کنندگان در این پژوهش شامل بیماران مراجعه‌کننده به کلینیک روان‌شناختی کودک و نوجوان همدان در تابستان ۱۳۹۹ بود که علاوه بر بیماری ام‌اس، دچار اختلالات روان‌شناختی قابل توجهی مانند اضطراب، افسردگی و نشخوار فکری بودند. نمونه‌ی مورد مطالعه شامل ۲ نوجوان ۱۳ و ۱۶ ساله مبتلا به ام‌اس بود که در طی ۸ جلسه درمان به پرسش‌نامه‌های افسردگی بک ویراست دوم (۲۰۰۰) (Depression Inventory-II) و اضطراب بک (۱۹۸۸) (Beck Anxiety Inventory) و مقیاس پاسخ نشخوارگونه‌ی Nolen-Hoxima (۱۹۹۱) در ده جلسه قبل از شروع درمان پاسخ دادند. در انتهای هر جلسه‌ی درمانی و پس از درمان آخرین جلسه، ارزیابی صورت گرفت.
یافته‌ها: نتایج نشان داد، میزان بهبودی در میزان اضطراب پس از ۸ جلسه درمان برای مراجع اول، ۴۲ درصد و میزان بهبودی برای مراجع دوم، ۴۷ درصد بود و میزان بهبودی کلی برای هر دو مراجع، ۴۴/۵ درصد به دست آمد. میزان بهبودی افسردگی برای مراجعین اول و دوم به ترتیب ۰/۵۰، ۰/۵۰ و میزان بهبودی کلی ۰/۶ درصد و میزان بهبودی برای مراجع اول ۶۵ درصد و برای مراجعین دوم ۵۸ بوده و میزان بهبودی کلی، ۶۱/۵ درصد است (۰/۰۰۱ > P).
نتیجه‌گیری: نتایج بررسی این دو آزمودنی، حاکی از اثربخشی بالینی درمان پذیرش و تعهد بر رویکرد اضطراب و افسردگی و نشخوار فکری آزمودنی‌ها بود. در نهایت، می‌توان گفت که این روش درمانی، مؤثر بوده و برای بررسی بیشتر اثربخشی آن، مطالعات ارزیابی کنترل شده‌ای در جهت رسیدن به نتیجه‌ی قطعی لازم است.
متن کامل [PDF 531 kb]   (783 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی و روانپزشکی
دریافت: 1400/4/20 | پذیرش: 1400/5/18 | انتشار: 1401/3/10

فهرست منابع
1. Seyed Ahmadi M, Keyvanlou F, Koushan M, Mohammadi Raoof M. Comparing the mental health of athlete and nonathletic university students. J Sabzevar Unive Med Sci. 2020;17[2]:116-22. [Persian].
2. Mayer JD, Roberts RD, Barsade SG. Human abilities: emotional intelligence. Annu Rev Psychol. 2018;59:507-36. [DOI:10.1146/annurev.psych.59.103006.093646] [PMID]
3. Khani H, Belir S, Zamani S, Zamani N. Efficacy of dialectical behavior therapy on depression. J Mazandaran Univ Med Sci. 2019;25(126):200-5. [Persian].
4. Schwarz J, Penka M, Indrák K, Pospísilová D, Pytlík R, Dulícek P, et al. The WHO 2008 classification of Ph-myeloproliferative disorders: statement of the Czech MPD Working Group. Leukemia. 2008;22(11):2118-9. [DOI:10.1038/leu.2008.93] [PMID]
5. Ashtari F, Karimi A, Delpisheh A, Meamar R, Sayehmiri K, Daliri S. Estimated Incidence Rate of Multiple Sclerosis and Its Relationship with Geographical Factors in Isfahan Province between the Years 2001 and 2014. Int J Prev Med. 2018;9:103. [DOI:10.4103/ijpvm.IJPVM_317_16] [PMID] []
6. Sadock BJ, Sadock AV. Kaplan & Sadock's synopsis of psychiatry, behavioral sciences/clinical psychiatry. 9th ed. Philadelphia, PA: Lippincott Williams and Wilkins; 2002.
7. Macnee CL, McCabe S. Understanding nursing research, reading and using research in evidence based practice. 2nd ed. Philadelphia, PA: Lippincott Williams & Wilkins; 2016.
8. Fong G, Garralda EM. Anxiety disorders in children and adolescents. Psychiatry. 2015;4(8):77-81. [DOI:10.1383/psyt.2005.4.8.77]
9. American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders. 5th ed. Washington, DC: American Psychiatric Publishing; 2013. [DOI:10.1176/appi.books.9780890425596]
10. Adrian W. Metacognitive therapy for anxiety and depression. London, UK: The Guilford Press; 2009.
11. Ganji M. Abnormal psychology based on DSM-5. Tehran, Iran: Savalane Pub; 2013. [Persian].
12. Lambert KG. Rising rates of depression in today's society: Consideration of roles of effort-based rewards and enhanced resilience in day-to-day functioning. Neurosci Biobehav Rev. 2016;30:497-510. [DOI:10.1016/j.neubiorev.2005.09.002] [PMID]
13. Young JE, Weinberger AD, Beck AT. Cognitive therapy for depression. In: Barlow DH, editor. Clinical handbook of psychological disorders: A step-by-step treatment manual. 3rd ed. New York, NY: The Guilford Press; 2001.
14. Lavretsky H, Kumar A. Clinically significant non-major depression: Old concepts, new insights. Am J Geriatr Psychiatry. 2012;10:239-55. [DOI:10.1097/00019442-200205000-00003]
15. Masuda A, Hayes SC, Sackett CF, Twohig MP. Cognitive diffusion and self- relevant negative thoughts: Examining the impact of a 90-year-old technique. Behav Res Ther. 2014;42[4]:477-85. [DOI:10.1016/j.brat.2003.10.008] [PMID]
16. Twohig MP. The application of acceptance and commitment therapy to obsessive-compulsive disorder. Cogn Behav Pract. 2019;16[1]:18-28. [DOI:10.1016/j.cbpra.2008.02.008]
17. Forman EM, Herbert JD. New directions in cognitive behavior therapy: acceptance based therapies. In: O'Donohue WT, Fisher JE, editor. Cognitive behavior therapy: Applying empirically supported treatments in your practice. 2nd ed. Hoboken, NJ: Wiley; 2018. pp: 263-5.
18. Kanter JW, Baruch DE, Gaynor ST. Acceptance and commitment therapy and behavioral activation for the treatment of depression: Description and comparison. Behav Anal. 2016;29:161-85. [DOI:10.1007/BF03392129] [PMID] []
19. Beck AT, Steer RA, Brown GK. BDI-II, Beck Depression Inventory. San Antonio, TX: Psychological Corporation; 2020.
20. Fathiashtiani A, Dadsetan M. Psychological tests personality and mental health. Tehran, Iran: Besat Population; 2008. [Persian].
21. Narimani M, Abolghasemi A. Psychological tests. Ardebil, Iran: Baghe Rezvan; 2016. [Persian].
22. Fata L, Birashk B, Atefvahid MK, Dobson KS. Meaning assignment structures/ schemas, emotional states and cognitive processing of emotional information: comparison of two conceptual frameworks. Iranian J Psychiatry Clin Psychol. 2015;11[3]:312-26. [Persian].
23. Kaviani H, Mousavi AS. Psychometric properties of the Persian version of Beck Anxiety Inventory (BAI). Tehran Univ Med J. 2008;66(2):136-40. [Persian].
24. Luminet O. Measurement of depressive rumination and associated constructs. In Papageorgiou C, Wells A, editor. Depressive rumination: Nature, theory and treatment. New York, NY: Wiley; 2004. pp: 187-215. [DOI:10.1002/9780470713853.ch10]
25. Papageorigiou C, Wells A. Depressive rumination; nature, theory and treatment. New York, NY: Wiley; 2004. [DOI:10.1002/9780470713853]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb