دوره 19، شماره 5 - ( مجله علمی پژوهان، پاییز 1400 )                   جلد 19 شماره 5 صفحات 35-27 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bahrami A, Fatehizadeh M, Abedi A, Dayarian M M. Investigating and Discovering the Affecting Factors in Positive Parent-Child Interactions: A Qualitative Study. Pajouhan Sci J. 2021; 19 (5) :27-35
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-861-fa.html
بهرامی عاطفه، فاتحی‌زاده مریم، عابدی احمد، دیاریان محمدمسعود. واکاوی و کشف عوامل موثر در تعاملات مثبت والد ـ کودک: یک مطالعه کیفی. مجله علمی پژوهان. 1400; 19 (5) :35-27

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-861-fa.html


1- گروه مشاوره، واحدخمینی‌شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینی‌شهر، ایران
2- گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران ، mfatehizade@edu.ui.ac.ir
3- گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان با نیازهای ‌خاص، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (576 مشاهده)
مقدمه: تعاملات مثبت والد ـ کودک موجبات رشد مهارت‌های‌اجتماعی و تنظیم‌شناختی ـ هیجانی کودکان را فراهم می‌نماید؛ بنابراین هدف از این پژوهش واکاوی عوامل موثر در تعاملات‌ مثبت والد ـ کودک بود.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر با روش‌ کیفی و رویکرد استقرایی انجام شد. جامعه مورد مطالعه شامل والدین (15 نفر) و متخصصان حوزه کودک و خانواده (3 نفر) شهر اصفهان بود. مشارکت‌کنندگان با روش نمونه‌گیری هدفمند و طبق ملاک‌های ورودی انتخاب شدند. تجارب افراد با ابزار مصاحبه عمیق و نیمه‌ساختاریافته مورد بررسی قرار گرفت و داده‌ها با 18 مصاحبه به اشباع رسید. داده‌ها با استفاده از روش تحلیل‌ مضمون آتراید ـ استرلینگ کدگذاری و تحلیل شد.
یافته‌ها: در مرحله اول کدگذاری، 79 مضمون پایه از متن مصاحبه‌ها استخراج شد. در مرحله دوم بر اساس میزان سنخیت مفاهیم به‌دست آمده، تعداد 15 مضمون سازمان‌دهنده انتزاع شد. در مرحله سوم 4 مضمون شامل: فرزندپروری مثبت؛ فرزندپروری مقتدرانه؛ تاب‌آوری؛ تنوع‌ محیطی به‌عنوان مضامین فراگیر مرتبط با عوامل مؤثر در تعاملات مثبت والد ـ کودک شناسایی شدند. اعتبارسنجی داده‌ها با روش بازخورد مشارکت‌کنندگان و روش ‌کدگذاران مستقل صورت گرفت. اعتباریابی مضامین با استفاده از روش گروه‌خبرگان (3 نفر از متخصصان) انجام شد و معیارهای تعیین‌دقت و استحکام داده‌ها مورد بررسی و تایید قرارگرفت.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان می‌دهد، آگاهی‌ والدین از شیوه‌های فرزندپروری، چگونگی استفاده از راهبردهای مقابله‌ای ‌مثبت و اغنای کودکان با افزایش جذابیت‌های‌ محیطی از عوامل مؤثر در بهبود تعاملات والد ـ کودک هستند. از این رو، پیشنهاد می‌شود که این عوامل در تدوین برنامه‌های آموزشی والدگری مورد توجه قرار گیرد.
متن کامل [PDF 558 kb]   (373 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: پزشکی و علوم بالینی
دریافت: 1400/9/25 | پذیرش: 1400/9/10 | انتشار: 1400/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb