دوره 19، شماره 5 - ( مجله علمی پژوهان، پاییز 1400 )                   جلد 19 شماره 5 صفحات 35-27 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bahrami A, Fatehizadeh M, Abedi A, Dayarian M M. Investigating and Discovering the Affecting Factors in Positive Parent-Child Interactions: A Qualitative Study. Pajouhan Sci J 2021; 19 (5) :27-35
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-861-fa.html
بهرامی عاطفه، فاتحی‌زاده مریم، عابدی احمد، دیاریان محمدمسعود. واکاوی و کشف عوامل موثر در تعاملات مثبت والد ـ کودک: یک مطالعه کیفی. مجله علمی پژوهان. 1400; 19 (5) :27-35

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-861-fa.html


1- گروه مشاوره، واحدخمینی‌شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینی‌شهر، ایران
2- گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران ، mfatehizade@edu.ui.ac.ir
3- گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان با نیازهای ‌خاص، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (1450 مشاهده)
مقدمه: تعاملات مثبت والد ـ کودک موجبات رشد مهارت‌های‌اجتماعی و تنظیم‌شناختی ـ هیجانی کودکان را فراهم می‌نماید؛ بنابراین هدف از این پژوهش واکاوی عوامل موثر در تعاملات‌ مثبت والد ـ کودک بود.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر با روش‌ کیفی و رویکرد استقرایی انجام شد. جامعه مورد مطالعه شامل والدین (15 نفر) و متخصصان حوزه کودک و خانواده (3 نفر) شهر اصفهان بود. مشارکت‌کنندگان با روش نمونه‌گیری هدفمند و طبق ملاک‌های ورودی انتخاب شدند. تجارب افراد با ابزار مصاحبه عمیق و نیمه‌ساختاریافته مورد بررسی قرار گرفت و داده‌ها با 18 مصاحبه به اشباع رسید. داده‌ها با استفاده از روش تحلیل‌ مضمون آتراید ـ استرلینگ کدگذاری و تحلیل شد.
یافته‌ها: در مرحله اول کدگذاری، 79 مضمون پایه از متن مصاحبه‌ها استخراج شد. در مرحله دوم بر اساس میزان سنخیت مفاهیم به‌دست آمده، تعداد 15 مضمون سازمان‌دهنده انتزاع شد. در مرحله سوم 4 مضمون شامل: فرزندپروری مثبت؛ فرزندپروری مقتدرانه؛ تاب‌آوری؛ تنوع‌ محیطی به‌عنوان مضامین فراگیر مرتبط با عوامل مؤثر در تعاملات مثبت والد ـ کودک شناسایی شدند. اعتبارسنجی داده‌ها با روش بازخورد مشارکت‌کنندگان و روش ‌کدگذاران مستقل صورت گرفت. اعتباریابی مضامین با استفاده از روش گروه‌خبرگان (3 نفر از متخصصان) انجام شد و معیارهای تعیین‌دقت و استحکام داده‌ها مورد بررسی و تایید قرارگرفت.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان می‌دهد، آگاهی‌ والدین از شیوه‌های فرزندپروری، چگونگی استفاده از راهبردهای مقابله‌ای ‌مثبت و اغنای کودکان با افزایش جذابیت‌های‌ محیطی از عوامل مؤثر در بهبود تعاملات والد ـ کودک هستند. از این رو، پیشنهاد می‌شود که این عوامل در تدوین برنامه‌های آموزشی والدگری مورد توجه قرار گیرد.
متن کامل [PDF 615 kb]   (936 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: پزشکی و علوم بالینی
دریافت: 1400/9/25 | پذیرش: 1400/9/10 | انتشار: 1400/9/10

فهرست منابع
1. Miller PH. Theories of developmental psychology. 6th edition. New York: Worth Publishers; 2016.
2. Maia GN, Frizzo GB, Levandowski DC. Psychofunctional symptoms in infants of young mothers: Association with maternal mental health and parental bonding. Early Hum Dev. 2020;141:104938. [DOI:10.1016/j.earlhumdev.2019.104938] [PMID]
3. Pekarsky R. Effect of the child directed interaction phase of parent-child interaction therapy on behavioral impulsivity in young children. Hempstead: Hofstra University; 2012.
4. Nguyen T, Banki A, Markova G, Hoehl S. Studying parent-child interaction with hyperscanning. Prog Brain Res. 2020;254:1-24. [DOI:10.1016/bs.pbr.2020.05.003] [PMID]
5. Zare Bahramabadi M, Zahrakar K, Salehian Broojerdi H, Mohammadifar M. The effectiveness of relationship enhancement program on quality of parent-child relationship in mothers who are heads of household in single-parent families. J Clin Psychol. 2013;5(2):14-24. [Persian]
6. Kim W, Lee S, Kim S, Jo S, Yoo C, Hwang I, et al. Dyadic mirror: Everyday second-person live-view for empathetic reflection upon parent-child interaction. Proceedings of the ACM on Interactive, Mobile, Wearable and Ubiquitous Technologies. 2020;4(3):1-29. [DOI:10.1145/3411815]
7. Mei-Ju C, Chen-Hsin Y, Pin-Chen H. The beauty of character education on preschool children's parent-child relationship. Procedia-Soc Behav Sci. 2014;143:527-33. [DOI:10.1016/j.sbspro.2014.07.431]
8. Berry LS, Stoyles G, Donovan M. Postseparation parenting education in a family relationship centre: A pilot study exploring the impact on perceived parent-child relationship and acrimony. J Fam Stud. 2010;16(3):224-36. [DOI:10.5172/jfs.16.3.224]
9. Maher EJ, Marcynyszyn LA, Corwin TW, Hodnett R. Dosage matters: The relationship between participation in the nurturing parenting program for infants, toddlers, and preschoolers and subsequent child maltreatment. Child Youth Serv Rev. 2011;33(8):1426-34. [DOI:10.1016/j.childyouth.2011.04.014]
10. Golinkoff RM, Can DD, Soderstrom M, Hirsh-Pasek K. (Baby) talk to me: The social context of infant-directed speech and its effects on early language acquisition. Curr Directions Psychol Sci. 2015;24(5):339-44. [DOI:10.1177/0963721415595345]
11. Roshan M, Aghayousefi A, Alipour A, Rezaee A. Effectiveness comparison of parent-child interaction therapy and mother's coping therapy on reduction of intensity of child behavior problems in 3-6 year old children. Clinical Psychology and Personality. 2020;14(1):111-23. [Persian]
12. Lalonde G, Bernier A, Beaudoin C, Gravel J, Beauchamp MH. Factors contributing to parent-child interaction quality following mild traumatic brain injury in early childhood. J Neuropsychol. 2020;14(1):98-120. [DOI:10.1111/jnp.12179] [PMID]
13. Moharreri F, Soltanifar A, Khalesi H, Eslami N. The evaluation of efficacy of the positive parenting for parents in order improvement of relationship with their adolescents. Med J Mashhad Univ Med Sci. 2012;55(2):116-23. [Persian]
14. Sheperis C, Sheperis D, Monceaux A, Davis RJ, Lopez B. Parent-child interaction therapy for children with special needs. Prof Couns. 2015;5(2):248-60. [DOI:10.15241/cs.5.2.248]
15. Stright AD, Neitzel C, Sears KG, Hoke-Sinex L. Instruction begins in the home: Relations between parental instruction and children's self-regulation in the classroom. J Educ Psychol. 2001;93(3):456-66. [DOI:10.1037/0022-0663.93.3.456]
16. Black MM, Walker SP, Fernald LC, Andersen CT, DiGirolamo AM, Lu C, et al. Early childhood development coming of age: science through the life course. Lancet. 2017;389(10064):77-90. [DOI:10.1016/S0140-6736(16)31389-7] [PMID]
17. Anderson PJ, Reidy N. Assessing executive function in preschoolers. Neuropsychol Rev. 2012;22(4):345-60. [DOI:10.1007/s11065-012-9220-3] [PMID]
18. Sexton TL. Functional family therapy: An evidence-based, family-focused, and systemic approach for working with adolescents and their families. In: Fiese BH, Celano M, Deater-Deckard K, Jouriles EN, Whisman MA. (Eds.). APA handbook of contemporary family psychology: Family therapy and training. Washington DC: American Psychological Association; 2019. pp. 171-88.
19. Ali Ghanavati S, Sharifi T, Ghazanfari A, Abedi MR, Taghavi A. Effectiveness of Parent-Child Interaction Educational Package on Attachment Quality of Children with Inadequate Mother-Child Interaction. Empower Except Child. 2019;10(2):237-49. [Persian]
20. León E, Steele M, Palacios J, Román M, Moreno C. Parenting adoptive children: Reflective functioning and parent-child interactions. A comparative, relational and predictive study. Child Youth Serv Rev. 2018;95(C):352-60. [DOI:10.1016/j.childyouth.2018.11.009]
21. Choi EJ, Taylor MJ, Hong SB, Kim C, Yi SH. The neural correlates of attachment security in typically developing children. Brain Cogn. 2018;124:47-56. [DOI:10.1016/j.bandc.2018.04.003] [PMID]
22. Attride-Stirling J. Thematic networks: An analytic tool for qualitative research. Qual Res. 2001;1(3):385-405. [DOI:10.1177/146879410100100307]
23. Abedi Ja'fari H, Taslimi M, Faghihi A, Sheikhzade M. Thematic analysis and thematic networks: A simple and efficient method for exploring patterns embedded in qualitative data municipalities. Strategic Manag Thought. 2011;5(2):151-98. [Persian]
24. Burger K. Effective early childhood care and education: Successful approaches and didactic strategies for fostering child development. Eur Early Child Educ Res J. 2015;23(5):743-60. [DOI:10.1080/1350293X.2014.882076]
25. Kohlhoff J, Morgan S, Briggs N, Egan R, Niec L. Parent-Child Interaction Therapy with Toddlers in a community‐based setting: Improvements in parenting behavior, emotional availability, child behavior, and attachment. Infant MentHealth J. 2020;41(4):543-62. [DOI:10.1002/imhj.21864] [PMID]
26. Mofrad S, Abdullah R, Samah BA. Perceived parental overprotection and separation anxiety: Does specific parental rearing serve as specific risk factor. Asian Soc Sci. 2009;5(11):109-16. [DOI:10.5539/ass.v5n11p109]
27. Damodaran DK. Parent child interaction therapy (PCIT): Child well-being through an effective parenting intervention. Asian J Nurs Res. 2015;3(1):37-9. [DOI:10.2139/ssrn.2629025]
28. Stephens MA. Gender differences in parenting styles and effects on the parent-child relationship [dissertation]. Texas: Texas State University-San Marcos; 2009.
29. Zhang X. Parent-child and teacher-child relationships in Chinese preschoolers: The moderating role of preschool experiences and the mediating role of social competence. Early Child Res Q. 2011;26(2):192-204. [DOI:10.1016/j.ecresq.2010.09.001]
30. Bondy EM, Mash EJ. Parenting efficacy, perceived control over caregiving failure, and mothers' reactions to preschool children's misbehavior. Child Stud J. 1999;29(3):157-73.
31. Masomi Zare M, Etemadi O, Ahmadi SA. The effectiveness of integrative group training approach (positive parenting program and behavior therapy) to improve mother child relationship. Res Clin Psychol Couns. 2013;2(2):117-32. [Persian]
32. McCabe K, Yeh M, Lau A, Argote CB, Liang J. Parent-child interactions among low-income Mexican American parents and preschoolers: Do clinic-referred families differ from nonreferred families? Behav Ther. 2010;41(1):82-92. [DOI:10.1016/j.beth.2009.01.003] [PMID] []
33. Callanan MA, Legare CH, Sobel DM, Jaeger GJ, Letourneau S, McHugh SR, et al. Exploration, explanation, and parent-child interaction in museums. Monogr Soc Res Child Dev. 2020;85(1):7-137. [DOI:10.1111/mono.12412] [PMID] []
34. Bagner DM, Eyberg SM. Parent-child interaction therapy for disruptive behavior in children with mental retardation: A randomized controlled trial. J Clin Child Adolesc Psychol. 2007;36(3):418-29. [DOI:10.1080/15374410701448448] [PMID]
35. Greco LA, Sorrell JT, McNeil CB. Understanding manual-based behavior therapy: Some theoretical foundations of parent-child interaction therapy. Child Fam Behav Ther. 2001;23(4):21-36. [DOI:10.1300/J019v23n04_02]
36. Pempek TA, Lauricella AR. The effects of parent-child interaction and media use on cognitive development in infants, toddlers, and preschoolers. In: Blumberg FC, Brooks PJ, editors. Cognitive development in digital contexts. Cambridge: Academic Press; 2017. p. 53-74. [DOI:10.1016/B978-0-12-809481-5.00003-1]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb